Bel ons

'Ik ben sinds maanden weer energiek en gelukkig'

Burn-out

MindTuning is een van de meest ervaren instituten in Nederland die zich richt op het voorkomen en herstellen van burn-out. Al meer dan 25 jaar bieden wij cliënten een doeltreffende oplossing.

Hieronder tref je de MindTuning burn-out-bibliotheek boordevol nuttige artikelen en blogs, waar je je voordeel mee kunt doen. Als je naar beneden scrolt lees je alles over de psychische en lichamelijke symptomen van burn-out. Waarschijnlijk herken je er een hele rits. Onder elk symptoom vind je een nuttige tip waarmee je zelf aan de slag kunt.

Oplossingen

19 psychische symptomen van burn-out

Burn-out is volgens het Van Dale woordenboek een toestand van geestelijke uitputting ten gevolge van langdurige stress. Ook lichamelijk voel je je  opgebrand.

Hieronder lees je over de meest voorkomende symptomen van burn-out. En krijg je nuttige tips om:

  • Stress te reduceren
  • Het lekken van kostbare energie te voorkomen
  • Je gelukhormonenproductie op gang te brengen
  • Je brein en lichaam te vitaliseren

Doe je voordeel met 19 TIPS!

  1. Weinig of geen energie
    Alles is opeens een enorme opgave voor je geworden. De meest simpele handelingen kosten je enorm veel moeite. Je hebt er de energie niet voor.
    Tip: Je probeert controle te krijgen over wat er met je gebeurt. Maar controle over jezelf is absoluut onmogelijk, zelfs als je 10 levens zou hebben. Je kunt het vergelijken met het leggen van je hand op een gloeiend hete kachel en proberen om controle over de pijn te krijgen… Daarom: Accepteer dat je op dit moment weinig of geen energie hebt. En richt je aandacht op zaken waarop je wel invloed hebt. Stel kleine doelen. Zo voorkom je het weglekken van energie.
  2. Nergens zin in
    Als je nergens zin in hebt, mis je een levensdoel waar je hart sneller van gaat kloppen.
    Tip: Probeer je eens te herinneren wat je als kind graag deed. Was het tekenen, schilderen, kleien, toneelspelen, dansen, zingen, lekker buiten zijn, of iets anders? Pak dat weer op. Doe het om de vreugde die het geeft en zonder dat het ergens toe hoeft te leiden. Doen wat je hart laat zingen geeft energie.
  3. Geheugenproblemen
    Je bent soms te moe om je geheugen goed te laten werken. Omdat je dit niet gewend bent, raak je gefrustreerd en ontstaat er verzet. Het gevolg is dat de manier waarop je eerder informatie uit je geheugen verzamelde bent kwijtgeraakt.
    TIP: Breng je blik regelmatig iets naar boven als je je iets wilt herinneren. Kijk je naar beneden? (en dat is wat je deed), dan kom je nauwelijks bij informatie. Je hebt je ogen nodig om in je breinbibliotheek te komen. Zo zijn we nu eenmaal gemaakt. Je ogen net iets naar boven draaien is de beste manier. Het maakt niet uit of je recht naar boven of iets opzij naar boven kijkt. Je gaat het vanzelf goed doen.
  4. Concentratieverlies
    Je kunt je met moeite nog concentreren en als het al wel even lukt ben je al weer snel afgeleid.
    TIP: Concentreer je op iets wat je leuk vindt en waar meer zintuigen bij betrokken zijn. Bijvoorbeeld koken, tuinieren, seks, tennis, golf. Iedere minuut, kwartier, uur dat je volledig geconcentreerd met iets bezig bent is een stap voorwaarts.
  5. Gevoelens van onzekerheid
    Wanneer je niet meer kunt wat voorheen vanzelfsprekend was, zal je merken hoe je jezelf in je denken steeds verder naar beneden haalt en wellicht zelfs verwijten maakt. Je praat jezelf steeds dieper de put in.
    TIP: Let eens op hoe onaardig je vaak tegen jezelf praat in gedachten, of hoe je zelfs in je hoofd tegen jezelf schreeuwt. Dat zou je tegen een ander nooit doen. Deed je dat wel, dan wil die ander al snel niets meer met je te maken hebben.
    Vertel jezelf zo vaak mogelijk wat je wel kunt. Motiveer jezelf, zoals je dat bij een ander zou doen. Vind je het moeilijk? Begin dan met zaken als: ik kan een glas water drinken, ik kan praten, ik kan lopen, enz. Het lijkt misschien kinderachtig, maar dat is het niet. Als je hiermee serieus aan de slag gaat, pakt je brein het op en zal je steeds meer te binnen schieten waar je goed in bent. En neemt je gevoel van eigenwaarde toe.
  6. Jezelf snel ergeren
    Je bent als je burn-out bent je veerkracht kwijt. Je kunt je aan het minste en geringste enorm ergeren.
    TIP: Jezelf ergeren gaat gepaard met negatief denken over iets of iemand. Het is een gesprek in jezelf met jezelf. Laat je innerlijke denkstem monotoon en in een wat lagere toon dan je gewend bent klinken. Of in slow motion, alsof een tape vertraagd wordt afgespeeld. Je neemt op deze manier meer afstand van je gedachten. Ze verliezen daardoor aan impact.
  7. Gevoel van machteloosheid
    Machteloosheid is het gevolg van denken aan wat je niet wilt. Bijvoorbeeld: Ik wil niet burn-out zijn.
    TIP: Richt voortaan je aandacht op wat je wél wilt en zet er het woord ‘hoe’ voor. Hoe kan ik… Je geeft je brein zo opdracht om in oplossingen en mogelijkheden te gaan denken. Je transformeert jezelf van slachtoffer naar iemand die het heft in eigen hand neemt.
  8. Piekeren
    Veelvuldig piekeren is één van de oorzaken én symptomen van burn-out. Je bent verstrikt geraakt in een constante stroom van zich herhalende gedachten die niets oplossen.  Denken in cirkels en daar niet uit kunnen ontsnappen vreet energie, en daarvan heb je al zo weinig.
    TIP: Realiseer je dat negatieve gesprekken met jezelf in je hoofd zorgen voor minder prettige innerlijke filmpjes. En die filmpjes zorgen op hun beurt voor vervelende gevoelens. Het lijkt wellicht een beetje een vreemde tip, maar probeer het volgende eens uit: Draai zo nu en dan een gedachte die je hebt om. ‘Waarom moet mij dat overkomen?’, wordt dan: ‘Moraaw teom jim tad nemokrevo?’ Het maakt dat je even stopt met piekeren omdat je nu eenmaal niet 2 dingen tegelijk kunt doen. Je brengt op die manier een onderbreking tot stand in de maalstroom van het doelloos denken in cirkels.
  9. Minder zelfvertrouwen
    Burn-out zorgt voor een enorme deuk in je zelfvertrouwen. Je hebt geen grip meer op jezelf, zo lijkt het. Allerlei zaken die vroeger normaal waren gaan nu moeizaam of helemaal niet. In het ergste geval lukt het amper nog om een boterham voor jezelf te smeren.
    Tip: Als je gericht bent op wat niet lukt, ondermijn je je zelfvertrouwen steeds verder. Schrijf daarom elke dag 3 successen op. Hoe klein ze in jouw beleving ook zijn, dat maakt niet uit. Want een succes is een succes.
    Als je dit serieus oppakt dan zorgt dat voor een andere mindset. Je gaat gaandeweg positiever over jezelf denken en je zelfvertrouwen groeit. Bouwen aan zelfvertrouwen is een belangrijke stap op weg naar genezing.
  10. Angst- en paniekklachten
    Had je al, zoals de meeste mensen, een beetje last van lichte niet-reële angst- of paniekklachten. Dan hebben deze de neiging om te verergeren wanneer je burn-out bent of tegen overspannenheid aan zit.
    TIP: Je zult bemerken dat je vaak in gedachten bent en dat de buitenwereld niet goed tot je doordringt als je burn-out bent. Die gedachten zijn meestal niet positief en zorgen voor negatieve plaatjes in je hoofd. Je lichaam reageert hierop. Je hart gaat bijvoorbeeld sneller kloppen, je hebt een hoge adem, enz. Voordat je het weet eindigt dit in een paniekaanval. Je kunt dit voorkomen door je ogen zo vaak mogelijk de kost te geven en de wereld om je heen in je op te nemen. Niet dat je de dingen die je ziet moet benoemen, maar het is wel zaak dat je je visueel bewust bent van je omgeving. Dwing jezelf daartoe. Als je kijkt naar wat er in de buitenwereld te zien is, kun je niet naar binnen keren en gegrepen worden door een negatieve innerlijke film. Telkens als je je helemaal naar buiten richt voelt het beter.
  11. Besluiteloosheid
    Zal ik wel of niet? Moet ik dit of dat? Is dit goed voor me of juist niet? Je kunt je er eindeloos in verliezen en wordt er doodmoe van.
    TIP: Wanneer je het antwoord niet weet en twijfelt, betekent dit dat beide opties even goed zijn. Het maakt niet uit. Houd altijd een muntje bij de hand en laat het lot dit bepalen. Gewoon kop of munt. Wat ga ik vanavond eten? Kop of munt. Ga ik wandelen of fietsen? Kop of munt. Het voorkomt dat je je energie verspilt aan eindeloos dubben en overwegen. Want alles wat energie vreet helpt je niet verder.
  12. Niet kunnen genieten
    Je kunt nergens meer van genieten en vraagt je misschien af waarom je je bed nog uit zou komen.
    Tip: Schrijf iedere dag 5 zaken op waarvoor je dankbaar bent. Kost het je in het begin moeite? Begin dan met zaken die heel vanzelfsprekend lijken, maar het niet zijn. Zoals het water dat uit je kraan stroomt, het feit dat de koelkast het doet, je een dak boven je hoofd hebt, enz. Als je dit een aantal dagen volhoudt, verandert je mindset en wordt het steeds gemakkelijker om te zien waarvoor je allemaal dankbaar kunt zijn. En hoe meer dankbaar je bent, hoe beter je je gaat voelen.
  13. Snel kwaad
    Je bent snel boos. De emmer is vol en er is maar 1 druppel nodig om hem te laten overlopen. Door boosheid te onderdrukken put je jezelf verder uit en wordt jouw lontje nog korter. Boosheid voeden door er steeds over na te denken vreet eveneens energie. Je belandt in een vicieuze cirkel.
    TIP: Besef dat boosheid niets anders is dan al je energie bundelen en richten op diegene of datgene waarop je kwaad bent. Is het een persoon, dan mag je beseffen dat deze van verwaandheid op straat zou lopen als hij of zij beseft hoeveel je aan hem of haar denkt. Je maakt de ander heel veel belangrijker dan jezelf en er ontstaat een energielek. Maak jezelf weer belangrijk door je aandacht te richten op leuke dingen of mensen waar je echt iets aan hebt. Zo gaat er geen energie verloren en stop je die in je eigen herstel.
  14. Opgejaagd gevoel
    Een opgejaagd gevoel heeft alles te maken met het idee dat je van alles moet. Van jezelf en van anderen.
    TIP: Sta er eens bij stil dat je met ‘moeten’ jezelf van alles oplegt zonder je af te vragen of dit gerechtvaardigd is. Je mag, je wenst, je gaat, je kan, je kiest er voor, je wilt, enz. Het geeft je activiteiten een heel andere lading als je ‘moeten’ vervangt door een van bovenstaande positieve aanjagers. Bovendien ga je hierdoor beseffen dat er ook dingen zijn die je gewoon kunt laten. En dat kun je dan beter ook gewoon doen.
  15. Neerslachtigheid
    Wie neerslachtig is stelt zichzelf vooral nutteloze en horrorvragen. Horrorvragen hebben alles te maken met wat je diep in je hart niet wilt, zoals: Wat nou als…  Nutteloze vragen zijn vragen waarop je het antwoord toch nooit zeker weet.
    Tip: Stel jezelf voortaan doelvragen die gekoppeld zijn aan een positieve emotie. Deze beginnen bijvoorbeeld met: hoe geweldig zou het zijn als…., of hoe fantastisch zou ik me voelen als… je tovert daarmee positieve beelden op je innerlijke beeldscherm. Het werkt net als kijken naar een film op tv of in de bioscoop. Een vrolijke film maakt je vrolijk. Een verdrietig film, maakt je verdrietig en een horrorfilm maakt je bang.
  16. Sneller agressief
    Agressie is de tegenpool van assertiviteit en ontstaat als je je niet gehoord/ erkend voelt. Je niet gehoord of erkend voelen is 1 van de oorzaken van burn-out en houdt dit in stand.
    Tip: Anderen respecteren jouw wensen en grenzen als jij dit ook bij jezelf doet. Doe jij jezelf wat dat betreft tekort, dan weerspiegelen anderen dit in hun gedrag naar jou toe. Ga, zodra je agressie voelt, eens na wat je van de ander denkt nodig te hebben. Is het begrip, liefde, erkenning? Geef dit vervolgens zelf aan jezelf. Je bent dan niet meer afhankelijk van de glimlach van een ander. En het interessante is dat als jij jezelf meer geeft, anderen dit automatisch ook gaan doen.
  17. Wantrouwen
    Wat zal een ander van mij vinden? Zal die ander dat compliment echt menen? Heeft hij of zij misschien een dubbele agenda? Het zijn allemaal vragen die wantrouwen veroorzaken en vergroten.
    Tip: Je zult nooit weten wat een ander werkelijk denkt of vindt. Het is dus zonde van de tijd om je daarmee bezig te houden. Word in plaats daarvan je eigen positieve criticaster. En vraag je af wat er aan jou allemaal de moeite waard is. Zodra je jezelf de moeite waard vindt, word het oordeel van een ander minder belangrijk.  En dat scheelt heel veel stress.
  18. Neiging tot verslaving
    Verslaving aan alcohol, drugs, sigaretten, enz., komen voort uit het ‘Je goed willen voelen’. Je bent er het meest bevattelijk voor zodra je niet lekker in je vel zit. De waarheid is dat je jezelf er uiteindelijk helemaal geen plezier mee doet.
    Tip: Kies voor een verslaving die wel goed is voor je: verslaving aan gelukhormonen. Ze worden aangemaakt als je fantaseert over prettige dingen, zoals een droom die je waar wilt maken. Je hersenen herkennen eenvoudig het verschil niet tussen fantasie en werkelijkheid. De voorstelling is genoeg. Doe het veel en vaak.
    Als je stopt met een verslaving die slecht voor je is, doe het dan resoluut omwille van wat het je oplevert. Proberen te stoppen is geen optie. DOEN wel.
  19. Uitstelgedrag
    Je schuift zaken keer op keer voor je uit en voert er oneindige innerlijke dialogen met jezelf over.
    Tip:  Uitstelgedrag is één van de grootste energievreters die er zijn. Meteen actie ondernemen kost bijna niets en levert heel veel op: de voldoening dat je het hebt gedaan. En dat gééft energie. Neem een resoluut besluit. Bijvoorbeeld om serieus met bovenstaande tips aan de slag te gaan. En ga er met jezelf geen dialoog meer over aan.
Oplossingen

Herken en begrijp de 6 belangrijkste lichamelijke symptomen – plus nuttige tips voor herstel

‘Ik word er ziek van’ Deze en andere uitdrukkingen uit het dagelijks taalgebruik, zijn natuurlijk niet zomaar uit de lucht komen vallen. Want zodra je ‘ergens mee in je maag zit’, ‘iets op je lever hebt’, of ‘teveel op je schouders neemt’, uit zich dat uiteindelijk letterlijk in fysiek ongemak. En als je niet oppast zelfs in lichamelijke aandoeningen.

Ook (een voorstadium van) burn-out gaat gepaard met lichamelijke klachten. Het is goed hier een arts voor te raadplegen. Daarnaast kun je, door de lichamelijke ongemakken te duiden en er naar te luisteren, zelf heel veel aan herstel doen.

Lees hieronder over de meest voorkomende lichamelijke klachten en wat zij je te vertellen hebben. Plus nuttige tips waar je zelf mee uit de voeten kunt.

  1. Energie-tekort
    Zoals: constante moeheid – Gevoel van uitputting – Snel moe of grieperig – energieloze stem – geen of weinig zin in seks
    Zodra je tegen een burn-out aanzit, of burn-out bent zijn er teveel zaken in je leven waarvan je letterlijk doodmoe wordt. Het is een misverstand dat een druk leven op zich je accu leeg slurpt. Want als je het druk hebt met zaken waar je van geniet, krijg je er méér energie van.
    TIP: Doe zoveel mogelijk iets waar je jezelf helemaal in kunt verliezen. Zoals het lezen van een goed boek, koken, tekenen, kleuren, zingen, muziek maken. En denk regelmatig terug aan een moment waarop je heel gelukkig was, of veel plezier had. Zie het voor je als een film en voel, proef, ruik hoe het ook alweer was. Je lichaam gaat dan geluksstofjes aanmaken. En je energie neemt toe.
  2. Geheugenproblemen
    Zoals: Watten in je hoofd – vergeetachtigheid
    Als je last hebt van stress, maakt je lichaam stresshormonen aan. Langdurige blootstelling hieraan heeft een negatief effect op de hersenen. Het deel van de hersenen dat een grote rol speelt bij leren en onthouden is helemaal van slag als je burn-out bent. Het voelt alsof je watten in je hoofd hebt en kunt niets onthouden.
    TIP: Ga veel wandelen, fietsen, enz. Het maakt je geest helder en creatiever en zorgt voor een aanzienlijke vermindering van obsessieve, negatieve gedachten. Tijdens het bewegen wordt de verbinding tussen linker en rechter hersenhelft verbeterd. Ook de bloeddoorstroming in je hersenen wordt beter.
  3. Rugklachten, nek- en spierpijn
    Zoals: Rugklachten die verergeren – nekpijn –  schouderpijn – spierpijn
    Je hebt jezelf teveel op de hals gehaald, teveel op je schouders genomen, je rugzak is te zwaar. Dat is wat pijn in de spieren, rugklachten die verergeren en nek- en schouderpijn
    je proberen te vertellen.
    Tip: Schrap 4 woorden uit je vocabulaire: maar, eigenlijk, proberen en moeten. Ze leiden tot negatieve gedachten. Je bent bezig met wat je niet wilt, in plaats van met wat je wel wilt en dat draagt niet bij aan het veranderen van de situatie. De gedachte: ‘Eigenlijk wil ik dit niet, maar…’, is een piekergedachten die nooit leidt tot een oplossing. Met ‘ik moet…’, vertel je jezelf dat er geen oplossing is. Oefen er eens mee om deze woorden niet meer te gebruiken en ervaar wat het met je doet…
  4. Last van spijsverteringsorganen
    Zoals: Spanning op de buikstreek – darmproblemen – onfrisse adem – misselijkheid
    Je zit ergens mee in je maag, hebt iets op je lever, wordt ergens kotsmisselijk van …  Zodra je last hebt van je spijsverteringsorganen duidt dit erop dat je niet luistert naar je eigen behoeftes en niets of te weinig onderneemt om daar iets aan te veranderen.
    Tip:  Stel jezelf de vraag: Wie is de belangrijkste persoon in mijn leven? Is het antwoord: mijn kinderen, mijn partner, mijn baas, of iemand anders? Denk er dan nog eens goed over na. Want de belangrijkste persoon in je leven, ben je zelf. Behandel jezelf dus ook zo. Het heeft niets te maken met egoïsme, want pas wanneer je goed voor jezelf zorgt, is er voldoende energie om ook echt iets te betekenen voor anderen.
  5. Slaapproblemen
    Zoals: Niet kunnen inslapen – steeds wakker worden
    Als je last hebt van slapeloosheid, ligt je letterlijk ergens van wakker. Je gedachten malen; je zit gevangen in de piekermodus.
    Tip: Plan elke dag een moment in waarop je zoveel kunt piekeren als je wilt. Geef negatieve gedachten buiten die tijd zo min mogelijk aandacht. Leid jezelf af met positieve dingen of kijk naar iets waar je vrolijk van wordt. Sla de tweede week een dag over, in de derde week twee dagen en zo verder. Het resultaat: binnen twee maanden ben je gestopt met piekeren.
  6. Hartslag en ademhaling
    Zoals: Hoge hartslag – hoge bloeddruk – hoge ademhaling – benauwdheid – pijn op de borst
    De schrik slaat je om het hart, de adem stokt in je keel. Stress zorgt ervoor dat je lichaam in opperste staat van paraatheid verkeert. Dit stamt uit de oertijd, toen we dagelijks aan veel gevaren bloot stonden. Je lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten. Als stress chronische vormen heeft aangenomen, is je lichaam continu in staat van paraatheid. Je hart pompt sneller, je ademhaling wordt gejaagd, je spieren spannen zich, enz.
    TIP: Je zult het gemerkt hebben. Hoe meer je probeert je ademhaling of hartslag onder controle te krijgen, hoe erger het wordt. Doe dit dus niet. Bedank je lichaam dat het zo goed werkt en precies doet wat het volgens de natuur hoort te doen bij grote stress. En dat het je een waarschuwingssignaal geeft om zaken voortaan anders te gaan doen.

Alle voorkomende angsten kunnen gerelateerd zijn aan burn-out. Maar een aantal in het bijzonder:

Extra tips:

  • Accepteer geen piekerverlof! Eerst eens goed bijslapen is prima. Echter, zodra je daarna thuis blijft zitten beland je in de piekermodus. Hoe langer je piekerverlof duurt, hoe verder je in de problemen raakt.
  • Zoek hulp en let daarbij vooral op ervaring en eerder geboekte successen van de hulpaanbieders.
  • Vermijd het gebruik van medicatie. Want: medicatie die je fitter maakt, je meer laat verdienen, je geliefde terugbrengt, je zaak gezond maakt en je baan aantrekkelijker maakt bestaat niet.

Leestips:

Lees het nieuwste boek van Pieter Frijters: Vijf jaar ouder, tien jaar jonger. Hierin staat de Mindtuning methodiek goed beschreven. Mindtuning is de nummer 1 oplossing voor een snel en doelgericht resultaat bij burn-outklachten. Eerder verschenen boeken werden zelfs bestsellers: Van Fobie naar Vrijheid en Meester over je gedachten. Je kunt zelf met de tips en adviezen aan de slag!

Video Burn-out symptomen

naar burn-out behandeling

Wil je eerst meer videotips?

Naar Videotips
Artikel over burnout-behandeling MindTuning in FlowArtikel over burnout-behandeling MindTuning in FlowLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.