Bel ons

Mindtuning bestaat 25 jaar

Nr. 1 in Nederland met een exclusieve korte en solide aanpak van angst-, stress-, assertiviteit- en burn-out klachten. En dat 25 jaar iedere dag weer

Wat is MindTuning™

MindTuning is in 1992 ontwikkeld door Pieter Frijters. In eerste instantie als methode om zijn eigen burn-out, angst en onzekerheid op te lossen. Het is inmiddels al 25 jaar een solide aanpak om geestelijke blokkades te doorbreken en mensen in hun kracht te zetten. Je wordt de persoon die je ooit diep van binnen graag had willen zijn.

Waarom werkt MindTuning zo goed?

MindTuning is gebaseerd op de wetenschap dat jouw welbevinden voor 90 procent afhankelijk is van de totale werking van je visuele systeem. Om je even een idee te geven: Het verstand verwerkt gemiddeld slechts 30 bits per seconde. Het onderbewuste verwerkt in diezelfde seconde wel 11,2 miljoen bits. Waarvan maar liefst 10 miljoen (!) bits door de ogen en de verbeeldingskracht7-9.

Met andere woorden: hoe je ogen naar de wereld kijken, en hoe je de wereld in je verbeeldingskracht ziet, bepaalt voor het overgrote deel hoe jij je voelt. En daarmee ook hoe je functioneert.

Het is met name de verbeeldingskracht waar kleine foutjes insluipen, die hele grote gevolgen kunnen hebben. Hoe dat komt? Je lichaam reageert 50x sneller op je verbeeldingskracht dan op de werkelijkheid…

Verbeeldingskracht

  • Als je denkt aan een spin en je ziet in gedachten uitsluitend die spin, zal lichaam reageren alsof die spin groter is dan een olifant10.
  • Als je rijangst hebt en in gedachten op de snelweg maar 10 meter voor je uitkijkt, heb je dezelfde beleving als iemand die gemiddeld 500 meter voor zich uitkijkt en 600 km per uur rijdt.
  • Wil je assertiever zijn en in gedachten zie je die ander, zonder dat je dat door hebt, heel veel groter dan jezelf bent, dan zal je lichaam met spanning reageren en ben je niet in staat om te zeggen wat je wilde zeggen.
  • Als je burn-out bent en er aan denkt dat je weer aan het werk gaat, is er kans dat je bij die gedachte een negatief geladen beeld van jezelf ziet. Je brein kan daar niets mee en het voelt alsof er watten in je hoofd zitten. Meteen doemt de gedachte op ‘ik red het niet’.

Zo zijn er duizenden voorbeelden van kleine foutjes die in het visuele brein ontstaan die je onzeker, angstig, gestrest, ziek, jaloers, verdrietig, agressief of burn-out maken. En die je blokkeren om het maximale uit jezelf te halen.

Wat blijkt...

Dat deze foutjes in het visuele brein er zijn, heb je zelf niet in de gaten. Het resultaat ervan ervaar je wel. Het loopt uiteen van onrust voelen, gebrek aan energie, stress, woede, verdriet, angst, tot het krijgen van paniek- en/ of hyperventilatieaanvallen. Verstandelijk is dit slechts moeizaam op te lossen.

Wat doet een MindTuning-consultant?

Je kunt als je wilt in privé-sessies met een MindTuning-consultant aan de slag. Gemiddeld zijn 2 tot maximaal 3 sessies voldoende. Je kunt ook in een groep terecht. Je komt dan 1,5 dagen bij elkaar, met tussenpoos van een week. Wat er gebeurt is het volgende:

  • De consultant doorgrondt samen met jou je totale visuele brein, haalt alle foutjes naar boven en deprogrammeert deze. Hiervoor zijn speciale gesprekstechnieken ontwikkeld.
  • Je krijgt inzicht in hoe foute beelden ontstaan en hoe je zelf een interventie doet zodra het mis dreigt te gaan. Wij noemen dat paniek-ontsnappingstechnieken.

Vervolgens leer je om valkuilen te herkennen en krijg je gereedschappen aangereikt om niet opnieuw in de problemen te raken. Zoals:

  • Kijktechnieken waardoor je voortaan letterlijk anders waarneemt met je ogen. Het zorgt ervoor dat je niet naar binnen keert en de wereld helder tot je doordringt. Zo krijgen fouten in je visuele brein geen kans.
  • Je leert hoe je met een andere lichaamshouding en lichaamsoefeningen je innerlijke verbeeldingskracht positief beïnvloedt.
  • Zowel je fysieke stem als innerlijke stem leer je op een nieuwe manier gebruiken, waardoor je maximaal leiding geeft aan jezelf en anderen.
  • Je krijgt inzicht in beperkende gedachtenpatronen en overtuigingen die horrorbeelden veroorzaken. Je oefent met technieken waarmee je je gedachten stuurt in de gewenste richting.

Daarnaast leer je:

  • Meer ruimte innemen en ervaren
  • Je zelfvertrouwen te vergoten
  • Technieken om los te laten
  • Oefeningen die je lichaam ontspannen
  • Hoe je eenvoudig uit de piekermodus ontsnapt
  • Jezelf motiveren
  • Hoe je je gelukhormonenproductie een boost geeft
  • Technieken die je letterlijk krachtiger maken
  • Oefeningen om meer energie te krijgen
  • Doelen stellen en bereiken

No nonsens

De kracht van Mindtuning hangt voor een deel af van de trainer. Aanleg, passie, levenservaring, ervaringsdeskundigheid en een leven lang leren zijn een vereiste voor een MindTuning-consultant. De methode is absoluut ‘no nonsens’. Het wordt exclusief toegepast door persoonlijk door Pieter Frijters opgeleide trainers. Zij lopen langdurig stage in het MindTuning trainingsinstituut, voordat zij zelfstandig binnen de organisatie als trainer aan de slag gaan.

Wat is het verschil tussen MindTuning en andere therapieën?

Een groot verschil tussen MindTuning en bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie is het volgende: Wij laten je NIET stapje voor stapje de confrontatie opzoeken. Vanuit de MindTuning visie is dat hetzelfde als je leren lopen met een gebroken been. Hetgeen risico’s met zich meebrengt.

MindTuning deprogrammeert eerst de foutjes in je verbeeldingskracht. En voorziet je van nuttige gereedschappen om je gedachten te sturen. Metaforisch gezien word je gebroken been dus eerst gezet.  Om daarna, vrij van angst, stress of onzekerheid, weer blij, energiek en helder te functioneren.

Levenslang profijt

Het leuke van de MindTuning-methode is dat je er levenslang profijt van hebt. De oefeningen en technieken die je krijgt aangereikt zijn niet alleen werkzaam als je af wilt van angst, fobie, burn-out, of onzekerheid. Ook daarna kun je ze inzetten om de kwaliteit van je leven zowel privé als zakelijk te blijven verbeteren.

Voor wie?

MindTuning™ is ideaal wanneer je in een zo kort mogelijk traject een doorbraak wilt in alles wat je blokkeert om voluit te leven.

Korte- of langdurige interventies

De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat kortdurende interventies voor burn-out en fobieën minstens even effectief zijn als langdurige interventies2-5. Sterker nog, uit recent onderzoekt blijkt dat zelfs Internet zelfhulpprogramma`s zeer effectief kunnen zijn6. De E-training programma’s van MindTuning™ zijn bijvoorbeeld populair en werkzaam.

Mindtuning is geen alternatieve geneeswijze

Het is van belang te zeggen dat Mindtuning geen alternatieve geneeswijze is: er wordt enkel op een slimme manier gebruik gemaakt van kennis over het functioneren van het brein11-12.

  1. Murphy LRStress management in work settings: a critical review of the health effects. Am J Health Promot. 1996;11:112-35.
  2. Crawley SA, Kendall PC, Benjamin CL, Brodman DM, Wei C, Beidas RS, Podell JL, Mauro C.Brief Cognitive-Behavioral Therapy for Anxious Youth: Feasibility and Initial Outcomes. Cogn Behav Pract. 2013;20. Pinjarkar RG, Sudhir PM, Math SB.Brief cognitive behavior therapy in patients with social anxiety disorder: a preliminary investigation. Indian J Psychol Med. 2015;37:20-5.
  3. Ollendick TH, Davis TE 3rd. One-session treatment for specific phobias: a review of Öst's single-session exposure with children and adolescents. Cogn Behav Ther. 2013;42:275-83.
  4. Kashdan TB, Adams L, Read J, Hawk L Jr.Can a one-hour session of exposure treatment modulate startle response and reduce spider fears? Psychiatry Res. 2012;196:79-82.
  5. Ebert DD1, Heber E2, Berking M3, Riper H4, Cuijpers P5, Funk B2, Lehr D2. Self-guided internet-based and mobile-based stress management for employees: results of a randomised controlled trial. Occup Environ Med. 2016.
  6. Homer SR, Deeprose C, Andrade J. Negative mental imagery in public speaking anxiety: Forming cognitive resistance by taxing visuospatial working memory. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2016;50:77-82.
  7. Gabay S, Kalanthroff E, Henik A, Gronau N. Conceptual size representation in ventral visual cortex. Front Psychol. 2015;6:1824.Neuropsychologia. 2016 Jan 29;81:198-206.
  8. Wieser MJ1, Moscovitch DA2The Effect of Affective Context on Visuocortical Processing of Neutral Faces in Social Anxiety.
  9. Deiters DD, Stevens S, Hermann C, Gerlach AL. Internal and external attention in speech anxiety. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2013;44:143-9.
  10. Heitmann CY, Feldker K, Neumeister P, Zepp BM, Peterburs J, Zwitserlood P, Straube. Abnormal brain activation and connectivity to standardized disorder-related visual scenes in social anxiety disorder. Hum Brain Mapp. 2016 ;37:1559-72.
  11. Bishop SJ1. Neural mechanisms underlying selective attention to threat. Ann N Y Acad Sci. 2008;1129:141-52.

MindTuning:De complete methode

MindTuning techniekenMindTuning aanpakMindTuning drijfverenVeelgestelde vragenReferenties
LIBELLE - 's Nachts lijkt alles erger...LIBELLE - 's Nachts lijkt alles erger...Lees artikel
Pieter Frijters in het ADPieter Frijters in het ADLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.