Bel ons

'Ik voel me nu vrij om iedere uitdaging aan te gaan die ik wil'

Angst & Paniek

Herken je 1 van deze meest voorkomende klachten?

In onderstaand overzicht staan de meest voorkomende angsten van A tot Z op een rij. Wanneer je doorklikt, vind je meer achtergrondinformatie en tips om zelf mee aan de slag te gaan.

  • Assertiever worden
    Voor jezelf opkomen. In iedere situatie in staat zijn om te zeggen wat je graag wilt op een manier die duidelijk en helder is. En dat alles met impact, zonder onvriendelijk over te komen. Dat is assertiviteit. Het is ook voor jou weggelegd.
  • Bloosangst
    Heb je last van bloosangst, dan ben je beslist niet de enige. Er zijn tienduizenden mensen die echt last hebben van blozen. En als gevolg ervan allerlei situaties gaan mijden. Ook Pieter Frijters kampte jarenlang met dit probleem.
  • Burn-out
    Burn-out is de meest voorkomende klacht in de MindTuningpraktijk. Dikwijls gaat burn-out gepaard met onzekerheid en angst. Heb je burn-out dan is er sprake van een energielek en is het belangrijk dat dit eerst wordt opgespoord en verholpen.
  • Claustrofobie
    Als de deur dicht gaat in de schouwburg, bioscoop, lift, trein of bijvoorbeeld vliegtuig, krijg je een vluchtneiging als je claustrofobisch bent. Er ontstaat paniek. Maar ook files, bussen, een gebouw met veel deuren, of geen vluchtstrook op de snelweg kunnen een paniekaanval teweeg brengen als je last hebt van claustrofobie.
  • Emetofobie of braakangst
    Op een feestje wordt een van de aanwezige kinderen misselijk en blijkt buikgriep te hebben. Dit is een horrorscenario wanneer je last hebt van emetofobie. Je zult dan kermis of carnaval ook liever vermijden om geen dronken mensen tegen te hoeven komen. Zelf heb je nooit of nauwelijks overgegeven, maar de angst dat het je toch overkomt beheerst voor een deel je leven.
  • Faalangst
    Er valt heel veel onder de noemer faalangst. Examenvrees, spreekangst, bloosangst, stotteren, impotentie, moeite met plassen als er mensen in de buurt zijn… Faalangst  heeft alles te maken met wat andere mensen van jou vinden. Je bekijkt jezelf kritisch en negatief door de ogen van een ander.
  • Hoogtevrees
    Als je niet op hoogte bent geboren is het redelijk normaal om op een ladder of bovenop een hoog gebouw wat angst te hebben.  Maar wanneer je de veiligheid hebt van een muur, hek, raam of balkon en je raakt in paniek, heb je last van hoogtevrees.
  • Hyperventilatie
    Het lijkt zo logisch om ademhalingsoefeningen te doen wanneer je last hebt van hyperventilatie. Helaas loop je met ademhalingsoefeningen een groot risico dat je problemen eerder erger worden dan minder. Hyperventilatie is een symptoom van iets ‘tussen je oren’. En dient ook daar te worden aangepakt. Er kunnen allerlei oorzaken voor zijn, zoals: angst, onzekerheid, piekeren, negatief denken, neiging tot controle, of je richten op onderwerpen in plaats van doelen.
  • Hypochondrie
    Lezen over allerlei ziekten en symptomen kun je beter laten als je last hebt van hypochondrie. Want ogenblikkelijk ga je jezelf scannen of jij niet één van die symptomen hebt. Bij alles wat anders voelt in je lijf, draai je een innerlijke horrorfilm af en ben je overtuigd dat er echt iets met je aan de hand is. Angst om ziek te worden is een deel van je leven geworden.
  • Paniekaanvallen
    Een eerste paniekaanval is een waarschuwingssignaal dat jou wil vertellen: ‘je bent te ver gegaan – laat een aantal zaken los en ga anders met jezelf en de dingen die je bezighouden om.’ Je begrijpt niets van een angstaanval. Er is veel kans dat je, wanneer je opnieuw in een gelijkwaardige situatie komt, dezelfde verschijnselen krijgt. De eerste paniekaanval is een traumatische ervaring en dat kan een heel eigen leven gaan leiden.
  • Rijangst – snelwegangst
    Wanneer je last hebt van rijangst, kun je waarschijnlijk goed autorijden. Door een nare ervaring op de snelweg durf je nog wel in je eigen omgeving te rijden, maar niet meer op de autoweg. Rijangst zit dan tussen je oren en daar hoort het ook te worden opgelost.
  • Rijangst met burn-out
    Maar al te vaak gaat rijangst samen met burn-out of andersom. Een eerste paniekaanval in de auto kan daarom het eerste signaal van burn-out zijn. De aanpak vraagt om ervaring en specialisme.
  • Spreekangst
    Spreekangst past niet meer in ons tijdbeeld en toch is het een van de meest voorkomende angsten. Logisch, want ons reptielbrein heeft zich niet aangepast aan wat er tegenwoordig van ons wordt verwacht. Spreekangst is normaal en vergt een combinatie van MindTuning en training om hier vanaf te komen.
  • Stotteren
    Stottertherapeuten en logopedisten willen je doen geloven dat stotteren voortkomt uit een aangeboren spraakgebrek of een slecht functionerend middenrif. Maar wanneer je in staat bent om nu en dan volzinnen uit te spreken zonder te haperen, dan mankeert daar niets aan! Spreken kun je al, maar nog lang niet in alle sociale situaties. Er gaat iets fout tussen je oren en daar is heel veel aan te doen.
  • Trilangst
    In gezelschap van anderen zonder te trillen geen koffie of thee kunnen drinken en al helemaal geen soep durven eten is een crime. Soms wil zelfs het zetten van een handtekening niet lukken, als je trilangst hebt. Als muzikant kan een optreden iets zijn waar je huizenhoog tegenop ziet, omdat je handen niet doen wat jij ze opdraagt. Meer dan de helft van de beroepsmuzikanten heeft bovenmatige stress tijdens een optreden. Ook dit uit zich vaak in trillen.
  • Vliegangst
    Heel vreemd is het niet als je last hebt van vliegangst. Je doet iets wat je van nature niet kunt: vliegen en geeft je leven over aan de techniek. En wil je tijdens de reis even uitstappen, dan is dat onmogelijk. Alle logica van de wereld dat vliegen geen kwaad kan, helpt je niet, als je vliegangst hebt. Want ook vliegangst zit tussen je oren.
  • Zweetangst
    Wanneer de aandacht van anderen op jou is gericht, kan dat zomaar uitmonden in een zweetaanval. Je hebt het gevoel dat het water langs je lichaam gutst. Een zweetaanval is voor jezelf wat anders dan gewoon transpireren. Een ander geeft er geen waardeoordeel aan, omdat iedereen het wel eens warm heeft, maar jijzelf vindt dat je afgaat als een gieter. De angst om overmatig te gaan transpireren wordt ook wel hyperhidrosis genoemd.

Meer angsten

Onderstaande angsten komen in verhouding wat minder voor. Behalve smetvrees en dwangstoornissen OCS, zijn deze angsten en fobieën adequaat en met een hoge slaagkans te verhelpen.

Angst wordt pas een fobie genoemd wanneer je gemiddeld langer dan 2 uur per dag met je angst bezig bent. Ook een gegeneraliseerde angststoornis (je angst of paniek kan zich in iedere onwillekeurige situatie voordoen) is met de juiste aanpak beslist op te lossen.

Het oplossen van smetvrees en dwangstoornissen heeft een lager slagingspercentage, maar beide zijn met veel motivatie en inzet wel degelijk overkomelijk. Zolang je dagelijks actief bent met werkzaamheden en niet met piekerverlof thuis zit heb je, afhankelijk van je inzet, een redelijke kans van slagen.

Angst voor de angst –   angst voor dieren, vogels, vissen, insecten angst voor flauwvallenbindingsangstboulimiaduizeligheid dwangstoornis ocsexamenvreesnaaldvrees of angst voor bloedprikkennegatief zelfbeeld plankenkoorts of podiumangst reisangst/heimwee – slapeloosheidslikangst of stikangst – smetvreesstoeltjesliftangststraatvrees of pleinvreestunnelangst

Sociale angsten en fobieën

Sociale angsten hebben alles te maken met andere mensen. Met wat zij aan je zien en van je vinden. Je hebt de neiging om met de ogen van anderen kritisch en negatief naar jezelf te kijken en daar een label aan te hangen. Spreekangst – bloosangst – trilangst – niet assertief genoeg – en podiumangst zijn typische voorbeelden van een sociale angst. Ben je langer dan 2 uur per dag gefixeerd op je angst dan wordt het een fobie genoemd.
Op de Sociale Angstenpagina vind je meer informatie, adviezen en videotips om je voordeel mee te doen.

Ruimtelijke angsten en fobieën

Claustrofobie, rijangst of snelwegangst, liftangst, tunnelangst, straatvrees, hoogtevrees, vliegangst enz. zijn typisch ruimtelijke angsten. De angst ontstaat namelijk in een bepaalde ruimtelijke omgeving. Veel kans ook dat je last hebt van een combinatie van ruimtelijke angsten. Zo kan stoeltjesliftangst zowel claustrofobisch zijn als met hoogtevrees te maken hebben. Op de Ruimtelijke Angstenpagina vind je meer informatie, adviezen en videotips om je voordeel mee te doen.

Lichamelijke angsten en fobieën

Hypochondrie, hyperventilatie, emetofobie, stikangst of slikangst of angst om flauw te vallen zijn typisch ruimtelijke angsten. Het heeft alles te maken met angst voor iets dat in je lichaam gebeurt. Op de Lichamelijke Angsten-pagina vind je meer informatie over lichamelijke angsten, adviezen en videotips die je beslist verder op weg helpen.

Overige angsten en fobieën

Onder overige angsten zijn paniekaanvallen de meest bekende. Maar ook angst voor de dood, of angst om niet te kunnen slapen ‘slapeloosheid’, examenvrees, smetvrees en dwangstoornissen vallen hieronder. Paniekaanvallen zouden evengoed kunnen vallen onder ruimtelijke- en sociale angsten. Maar omdat paniekaanvallen in zoveel diverse situaties kunnen voorkomen horen ze thuis bij overige angsten. Op de Overige Angstenpagina vind je informatie, tips en adviezen waar je zelf al het nodige mee kunt.

Vermijdingsgedrag

Om klachten en symptomen te voorkomen, ga je, als je last hebt van angst of een fobie, situaties vermijden. Vaak begrijpt je omgeving dit niet. Je moet je maar over je angst heen zetten! Het is een goed bedoeld advies dat je kunt missen als kiespijn. Wie nooit een paniekaanval heeft gehad, heeft geen idee wat jij doormaakt en wat wel en niet werkt.

Symptomen en klachten

  • Niet meer helder kunnen denken
  • Gejaagde hartslag/ overslaand hart
  • Druk/ pijn op de borst
  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Blozen/ zweten/ trillen/ verstijven
  • Duizelingen/ tintelingen/ droge mond
  • Koude rillingen/ opvliegers
  • Misselijkheid
  • Gevoel flauw te vallen/ gek te worden/ dood te gaan

Gevolgen

Het hebben van een angst of  fobie heeft gevolgen voor jezelf, maar ook voor anderen!

  • Je bent niet meer vrij om te doen wat je wilt. Of om te gaan en staan waar jij wilt. Je naasten hebben daar ook last van. In het ergste geval kan het zelfs een enorme wissel op je relatie(s) trekken.
  • Heb je kinderen? Dan ondervinden ook zij de gevolgen van jouw angst of fobie. Ze zijn getuige van jouw angst of paniekaanvallen, of krijgen te maken met jouw vermijdingsgedrag.
  • Schuldgevoel of boosheid komt regelmatig voor. Omdat je, afhankelijk van de soort angst, niet voor honderd procent de persoon, partner of ouder bent die je zou willen zijn.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder angst- en fobieklachten. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn om zonder angst of fobie weer optimaal van het leven te genieten?

Aanpak angst & fobie

  • Angst is als het ware een klein programmafoutje tussen je oren dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Ga eerst zelf eens aan de slag met je angst. Op deze website vind je tientallen video’s en tientallen tips en artikelen waar jij je voordeel mee doet.

Mocht je toch gebruik willen maken van de mogelijkheden die MindTuning heeft, dan volgt hier een korte uitleg over onze aanpak.

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

* Bij BAS-training | Burn-out – Angst – Stress en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Naar oplossingen
YES: 'Gevangen in een fobie'YES: 'Gevangen in een fobie'Lees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.