Bel ons

'Ik wilde in een veilige setting, ontspannen mijn klachten oplossen. Bij MindTuning vond ik precies wat ik zocht'

Hyperventilatie

Hyperventileren: Je dreigt flauw te vallen, te verkrampen en hoe meer jij je adem onder controle probeert te krijgen, des te benauwder je wordt. Ieder moment kan het je zomaar weer overkomen, besef je.

Controle

Je zult hebben gemerkt dat hoe meer je pogingen onderneemt om je hyperventilatie onder controle te krijgen, des te  erger het wordt. Je wilt het graag loslaten, maar je hebt geen idee hoe je dat doen moet.

Symptomen bij hyperventilatie

  • Benauwdheid
  • Gejaagde hartslag/ druk op de borst
  • Trillen/ zweten
  • Tintelingen/ verkramping
  • Niet meer helder kunnen denken
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

De waarheid

Heb je last van hyperventilatie? De waarheid is, dat dit beslist geen probleem is dat op zichzelf staat. Hyperventilatie is een symptoom van iets anders.

De koppeling ontdekken

Als je goed oplet zal je merken dat je steeds in bepaalde situaties hyperventileert.

  • Ben je een echte hypochonder, dan ben je ook erg gevoelig voor deze klachten. Je bent immer altijd alert op je lichaam en meestal op je hart. Het gevolg van die alertheid is dat je automatisch ook hyperventileert. Vervolgens gaat je hart tekeer of slaat het over, terwijl je in feite aan het hyperventileren bent.
  • Paniekaanvallen zijn vaak hyperventilatie aanvallen die je vertaalt als paniek.
  • Ruimtelijke angsten zoals rijangst, claustrofobie, straatvrees en hoogtevrees kunnen dezelfde klachten teweeg brengen.
  • Bij spreekangst of plankenkoorts is ook dikwijls sprake van versnelde ademhaling, maar dit wordt dan spreekangst genoemd.

Geen ademhalingsoefeningen

Helaas werken ademhalingsoefeningen meestal averechts. Het risico is aanwezig dat het hyperventileren daardoor chronisch wordt. Of, nog erger, dat er ademhalingsvrees ontstaat.

Ademhalingsoefeningen zijn ouderwets en zijn gebaseerd op CO2-logica, maar gaan voorbij aan de psychische component die hyperventilatie veroorzaakt. Hoe meer aandacht wordt gegeven aan de bestrijding van de symptomen, des te groter de kans dat je chronisch gaat hyperventileren. Aandacht zorgt meestal voor groei.

Oorzaken

De oorzaken van hyperventilatie zijn: een periode van spanning, roofbouw op jezelf, weinig slapen of frustratie op je werk. Er overvalt je een gevoel dat je eerder nog niet kende en je raakt in paniek. Je stelt alles in het werk om het onder controle krijgen en dat maakt het nog erger.

Programmafoutje

Het gevolg is dat alles zich vastzet en er in je hoofd een klein programmafoutje ontstaat, waardoor je teveel gericht bent op je ademhaling. Het kennen van de oorzaak zal je probleem niet oplossen.

CHRONISCHE HYPERVENTILATIE

Soms wordt de term chronisch gebruikt. Het klinkt alsof je er niet vanaf komt en je er niets aan doen kunt. Maar niets is minder waar. Wie ooit de term chronisch heeft bedacht, mag zich diep schamen. Mocht iemand ooit tegen je zeggen dat het chronisch is, bedenk dan dat ermee wordt bedoeld dat je vaak hyperventileert.

Oefeningen om hyperventilatie voor dit moment op te lossen zijn belangrijk. Maar ook om het onderliggende probleem aan te pakken!

Jouw wens

Je wilt maar één ding: je zo snel mogelijk in alle redelijke situaties krachtig en volkomen op je gemak voelen en verlost zijn van je probleem. Je zit niet te wachten op 20 therapeutische sessies. Je wilt gereedschap waarmee je in de toekomst hyperventileren voorkomt.

Ontmantelen vicieuze cirkel

MindTuning is een zeer goede methode om van hyperventilatie en de onderliggende angst verlost te worden. Het ontmantelt het mechanisme dat de vicieuze cirkel in stand houdt. Het domino-effect dat meestal ontstaat na een eerste hyperventilatieaanval wordt onderbroken. Je leert om voortaan oorzaken en triggers te herkennen en omzeilen.

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is tegen bloosangst.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanrader tegen bloosangst wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING ‘afrekenen met bloosangst’ is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAINING HYPERVENTILATIE

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Aanpak angst & fobie

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

TIP: Hoe ontsnap je aan hyperventilatie?

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

naar alle trainingen

Eerst meer video-tips zien?

naar video-tips
EVA over angstEVA over angstLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.