Bel ons

'Ik kan me niet meer voorstellen dat ik ooit bloosangst had'

Bloosangst

Bloosangst is een sociale angst. En heeft te maken met wat andere mensen van jou vinden. Je bent niet de enige die benauwd is om rood te worden. Maar liefst tien procent van de mensen tussen 15 en 60 jaar oud heeft last van blozen. Veel mensen vinden het niet erg dat ze af en toe rood worden. Het wordt pas een heet hangijzer als je het zélf vreselijke vindt.

Herken je dit?

  • Je ziet enorm op tegen een vergadering of een cursus, want je bent bang om te gaan blozen zodra je aandacht krijgt.
  • Een voorstelrondje is bepaald niet jouw hobby en ga je het liefste uit de weg.
  • In een winkelcentrum ben je alert want je vreest onverwacht door iemand te worden aangesproken.
  • Bepaalde verjaardagen mijd je als de pest.
  • Je hebt een enorm smoezenboek bij de hand om ergens onderuit te komen.
  • Het idee dat alle ogen straks op je gericht zijn, zorgt er al voor dat je gaat blozen.

Controle

Als jij bloost, dan krijg je te maken met met allerlei lichamelijk symptomen en klachten. De meest voorkomende reactie daarop is dat je controle over deze klachten probeert te krijgen. Het werkt niet. En zorgt er juist voor dat ze nog heviger worden. Ook het denken aan de door jou gevreesde situatie roept al spanning op.

Oorzaak

De oorzaak kennen van je angst biedt niet de oplossing, maar is wel handig om te weten.

  • Je opvoeding: ‘Doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Of: ‘Bescheidenheid siert de mens’. Of: ‘Schaam je, wat zal iedereen wel niet van je denken’. Wanneer je vaker tijdens je opvoeding een van deze uitspraken gehoord hebt, maakt je dat extra gevoelig voor een sociale angst, zoals bloosangst.
  • Kijken je ouders erg op tegen autoriteit dan heb je daar waarschijnlijk iets van meegekregen en ook dat maakt je gevoeliger voor bloosangst.
  • Overkwam je één keer een vervelende ervaring, omdat je schrok en rood werd ? Dat kan zo’n impact hebben dat je daarna spontaan, zonder dat je daar zelf iets aan doen kunt, een paniekreactie met vergelijkbare lichamelijke symptomen krijgt.
  • Aandacht zorgt voor groei. Is je een keer een reactie overkomen zoals blozen, dan is er niets aan de hand. Pas wanneer je daar veel aandacht aan geeft wordt je bloosangst groter en kan deze zelfs extreme vormen aannemen.
  • Er op letten wat anderen van je vinden maakt je onzeker. Wanneer je daar veel belang aan hecht, dan wordt dat jouw probleem en geen gering probleem. Je zult nooit weten wat een ander van je vindt. Zegt iemand ‘Ik vind het charmant als je bloost en jij vindt dat zelf ook, dan geloof je dat. Zegt iemand hetzelfde en jij vindt blozen verschrikkelijk, dan denk je dat je in de maling wordt genomen.

Oplossing

Als je bloosangst hebt en daarom situaties gaat mijden zorgt dat ervoor dat je je niet volop kunt ontplooien.  Je loopt carrièrekansen en vriendschappen mis. En geniet niet optimaal van het leven. Het vraagt dringend om een oplossing!

Want:

Zou het niet niet heerlijk zijn om aan het einde van de dag tot je verrassing te beseffen dat je je totaal niet druk hebt gemaakt of je misschien zou gaan blozen?  Dat je de vrijheid hebt om te doen en laten wat jij wilt, zonder angst om rood te worden? Alle kansen die dát je biedt! Je hoeft nergens meer benauwd voor te zijn of voor weg te lopen.

Het kán! Dankzij MindTuning.

Duurzame oplossingen bloosangst

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is tegen bloosangst.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanrader tegen bloosangst wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING ‘afrekenen met bloosangst’ is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

Naar trainingenE-training bloosangst

Waarom langzaam als het sneller kan...

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Nuttige video’s

Bekijk eens de video hieronder waarin Pieter Frijters je uitleg geeft over bloosangst en de MindTuningmethode.

Tip om zelf te doen!

Als je last hebt van een sociale angst, nemen andere mensen een veel te grote plaats in in jouw belevingswereld. In deze video legt Pieter Frijters je uit hoe je alles terugbrengt tot het juiste perspectief, zodat je je meer ontspannen gaat voelen.

 

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

Pak jouw voordeel:

Kies je voor de Groepstraining of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Naar trainingen

Liever eerst meer video-tips zien?

naar video-tips

Referenties

Bloosangst: Ik ben blij dat je me nieuwe dingen hebt laten zien

Ik kon het niet laten om jullie nu al eventjes een mailtje te sturen. Ik kwam vanavond naar jullie toe met een klein beetje het idee dat ik wel naar jullie zou luisteren, maar dat het vast niet zou helpen en dat ik dan morgen alsnog naar de huisarts zou gaan om informatie te vragen over een bloosoperatie. Maar ik ben echt blij dat jullie me vanavond weer hele nieuwe dingen hebben laten zien. En ik zie het nu ook weer helemaal zitten. Ik laat jullie natuurlijk over een tijdje weten of het nog steeds zo goed gaat. Het zal vast stukken beter gaan. Nogmaals heel erg bedankt voor de tijd die jullie vanavond voor mij genomen hebt. Marian

Bloosangst. Ik voel me enorm geïnspireerd na deze dagen

Donderdag 28 aug. heb ik de 2e en laatste dag van jullie groepscoaching bijgewoond. Ik was daar vanwege mijn bloosangst (in werksituaties) en jullie hebben mij werkelijk interessante inzichten en tips gegeven om hiermee om te gaan en mezelf lekkerder te voelen. Ik voel me enorm geïnspireerd na deze dagen! Jullie vertelde mij ook goed op weg te zijn en dat gevoel had / heb ik zelf ook. Natuurlijk heb ik 'slechte' en 'goede' dagen, maar ik was toch wel erg teleurgesteld vorige week in een collega, toen hij mij aan de lunchtafel (een situatie die we gebruikt hebben tijdens de coaching) zat uit te dagen om zo vaak een antwoord op een vraag van iemand anders te herhalen (door te doen alsof hij me steeds niet goed verstond) en vervolgens te zeggen dat hij het erg grappig vond dat ik steeds roder werd naarmate ik het antwoord (dat eigenlijk nergens over ging) vaker herhaalde. Ik keek weg en was erg kwaad op hem en dat kwade gevoel hield ik nog uren vast. Ik besloot voor mezelf op te komen en moed bijeen te verzamelen om naar zijn kantoor te gaan en hem te vertellen dat ik het niet leuk vond wat hij deed en het zelfs een beetje respectloos vond. Aan de ene kant voelde het geweldig om zo voor mezelf op te komen (dat hebben jullie mij ook geleerd met dat vriendje dat maar niet 100% voor mij ging: 'take it or leave it'). Aan de andere kant baal ik ervan dat ik mijn kwetsbare kant (mijn bloosprobleem) zo aan hem heb geuit en dat hij wellicht andere collega's vertelt over mijn opmerking aan hem. Mijn relatie met mijn collega's is nl. al niet zo goed. Dit voorval vreette energie en samen met al bijna 4 maanden veel te veel werk stortte ik zondag een beetje in, doordat ik al panisch en helemaal gestresst werd van de gedachte dat ik maandag weer aan de slag moest, weer een onwijs drukke week voor de boeg zou hebben en geen support van collega's op welk vlak dan ook kan verwachten. 'Gelukkig' was ik maandagochtend ook echt ziek (grieperig) en heb me dus ziek gemeld. Griepje is nu weg, oververmoeidheid is er nog en blijf daarom de hele week thuis. Inmiddels heb ik al wel telefonische gesprekken met onze P&O-er en directeur gehad en verteld dat ik het op deze manier niet langer trek en dat er absoluut op korte termijn ondersteuning voor mij moet komen, zodat mij (uitvoerend) werk uit handen wordt genomen en ik een klankbord / sparring partner heb. Ze gaan daarmee nu aan de slag... Ik heb nu helder voor me wat de oplossing van dit probleem (extra collega) moet zijn en zie het ook redelijk positief in. Dit probleem (het werk niet meer trekken) is anders dan waarvoor ik bij jullie ben geweest (blozen), maar ik hoop dat jullie me misschien toch nog van een aantal adviezen kunt voorzien om niet helemaal 'op' te raken. Groeten, Renate

Bloosangst: ik kijk weer in perspectief naar mensen

Ik wil jullie laten weten dat ik er behoorlijk in slaag in perspectief naar mensen te kijken, dat ik daardoor ook gemakkelijker kan luisteren en antwoorden. Ik merk dat de mensen tegen wie ik spreek aangenaam verrast zijn en dat er al gauw een vlotte conversatie ontstaat; iets wat ik in jaren niet meer heb gehad. Ik hoop dat het zo blijft ! Nogmaals bedankt! Caroline

Burn-out en bloosangst: Ik ben je eeuwig dankbaar

Bij deze wil ik jullie laten weten hoe het met mij gaat: goed! Dus allereerst wil ik jullie ontzettend bedanken voor jullie vaak simpele maar o zo effectieve tips. Na de tweede trainingsdag heb ik voor mezelf de balans opgemaakt; waar sta ik, wat dan ik en wat wil ik nog bereiken. Het eerste wat voor mij belangrijk was, was om weer zonder stress naar mijn werk te gaan. Ik heb geoefend, vooral met het ontspannen van mijn tenen en de manier waarop ik tegen mezelf spreek. Steeds weer " ik eindig de zin laag" als ik weer aan het ratelen was in mijn hoofd. Het ging steeds beter. Ik merkte dat ik nog wel onzeker was over mijn bloosangst. In plaats van mezelf op de kop te geven, heb ik mezelf de tijd gegeven om ook die angstgedachte los te laten. Dus de eerste weken ging ik nog lekker met coltruitjes aan naar mijn werk. Voor mij was het goed te herinneren dat jullie gezegd hadden niet direct de volgende dag te verwachteh dat je alles kunt. Toen kwam het moment waarop ik mezelf afvroeg wanneer ik zelf dacht beter te zijn van mijn burn-out. Ik heb gelukkig nooit geloofd dat daar een vaste tijd of een vast genezingsplan aan vast hoeft te zitten. Op weg naar mijn werk in de auto besefte ik dat ik nog twee weken nodig had om te oefenen en dat ik dan beter zou zijn. Na die gedachte heb ik die ook onmiddelijk weer losgelaten en tot mijn verbazing merkte ik twee weken later dat ik me weer helemaal in orde voelde. Nog steeds houd ik rekening met mijn belasting maar niet vanuit het idee dat ik ziek ben maar gewoon omdat ik me prettig wil voelen en niet stelselmatig mijn eigen grenzen overngaan. Mijn grootste triomf kwam natuurlijk op het moment dat ik gebeld werd voor een TV commercial. Dat ik die mogelijkheid kreeg kon niet uitblijven. Dit was mijn mogelijkheid om te oefenen. Een half uur achter de schminck-tafel. Het was behoorlijk spannend voor mij, maar ik dacht aan de oefening die ik met jullie gedaan had en ik probeerde vooral om mij heen te kijken en alles in kleur en beweging te blijven zien. Het resultaat was perfekt! Zo bouw ik aan mijn zelfvertrouwen en dat groeit met de dag. Op mijn werk ga ik voor de groep staan ( meestal bleef ik zitten ), kijk iedereen aan en spreek krachtig en uit de losse hand. Het voelt heerlijk. Regelmatig gaat het ook wat minder. Ik begrijp nu veel beter hoe de angst werkt en kan altijd mijn tools gebruiken om mezelf weer in beweging te zetten. Mijn huisarts Tessa Posthuma, die mij geweldig begeleid heeft, was erg benieuwd naar jullie werk. Ik heb haar jullie adresgegevens doorgegeven. Hopelijk kunnen jullie nog veel meer mensen op weg helpen en dat kan alleen als veel mensen jullie weten te vinden lijkt mij. Jullie hebben mij de mogelijkheden gegeven om mezelf weer een vrij mens te voelen. Dat is meer waard dan een tweedaagse training. Dat is iets wat ik jullie niet kan terug betalen anders dan jullie te zeggen dat ik jullie eeuwig dankbaar ben. Ik wens jullie al het goeds, zorg goed voor jezelf. Hartelijk groeten, Marjolein

Bloosangst: ik heb nu ontdekt hoe het moet

Ik heb voor het eerst ontdekt hoe je het leven moet leven. Ruimte innemen,je iets beter voelen dan een ander, rondkijken met al je zintuigen. Maar wat ik nog niet zag is dat je dat met de bedoeling doet er van te genieten. Ik heb nu gezien hoe het moet. Bedankt voor al jullie oprechte hulp. Ik zal jullie raad ter harte nemen. Marijke Adinda van Voorst

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.