Bel ons

'Ik durf mezelf te laten zien en horen'

Assertiviteit

‘Mag ik misschien van u?’
‘Mag ik u iets vragen?’
Ik hoop niet dat u het erg vindt, maar …’

Wanneer je weinig assertief bent, zal je deze manier van vraagstelling herkennen. In plaats van één vraag stel je er twee.

Wil je iemand iets vragen en houd jij je mond? Dat geeft geen voldoening. Wil je in een vergadering iets inbrengen en laat je dat achterwege? Dan is dat uitermate frustrerend. En dat allemaal omwille van wat anderen ervan zouden vinden.

Een misverstand

Sommige mensen verwarren assertief gedrag met agressief gedrag. Maar agressie is de tegenpool van niet assertief zijn. Wie niet assertief is laat over zich heen lopen. Wie agressief is, walst over anderen heen. Het zijn uitersten. Assertief zijn is in balans zijn. Je komt op een prettige manier voor jezelf op.

Voorbeelden van niet-assertief gedrag:

  • Geen ‘nee’ durven zeggen als je iets niet wilt
  • Je grenzen en wensen niet aangeven
  • Uitleggen waarom je iets niet wilt, zodat je ruimte geeft voor discussie
  • Bij het nemen van een beslissing de gevolgen voor een ander zwaarder mee laten tellen dan die van jezelf
  • Geen vragen stellen als jij ze wel hebt
  • Niet durven zeggen wat jij ergens van vindt
  • Zaken uitstellen
  • Hopen in plaats van handelen
  • Niet voor jezelf opkomen
  • Niet resoluut zijn
  • Twijfelen totdat een ander een beslissing voor je neemt

Voorbeelden van agressief gedrag:

  • De grenzen van een ander overschrijden om je doel te bereiken
  • Een ander bewust schade berokkenen om iets voor elkaar te krijgen
  • Woede gebruiken om iets te bereiken
  • Inspelen op iemands zwakke punten of schuldgevoelens om te krijgen wat je wilt
  • Dreigen of de ander bang maken om je zin te krijgen

De eerste plaats

Als je niet assertief bent, zet jij jezelf niet op de eerste plaats. Het welzijn van een ander, de angst dat een ander jou negatief beoordeelt, de angst om fouten te maken, schuldgevoel, enz. zijn voor jou belangrijker, dan jouw eigen welzijn. Je geeft niet aan wat jouw grenzen zijn. De oorzaak hiervan is: je vindt jezelf niet de belangrijkste persoon in je leven.

Verantwoordelijkheid nemen

Een van de eerste dingen die je bij MindTuning leert is dat JIJ wel de belangrijkste persoon in je leven bent. En niet jouw kinderen, jouw man, of iemand anders. Dat je goed wilt zijn voor anderen en wilt zorgen voor de mensen die je lief zijn, staat buiten kijf. Maar dat is iets anders dan het belang of welzijn van anderen belangrijker vinden dan dat van jezelf.

Pas als jij goed voor jezelf zorgt en dus verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven, word jij de beste versie van jezelf. Van daaruit kun je goed voor een ander zijn. En heb je hen veel meer te bieden dan als jij voor jezelf op het tweede plan komt.

Voorbeelden van assertief gedrag:

  • Doen wat voor jezelf het beste is
  • Voor jezelf opkomen zonder een ander schade te berokkenen
  • Open en eerlijk met elkaar communiceren en tegelijkertijd respect afdwingen
  • Prettig en authentiek ruimte innemen
  • Je eigen mening en gevoel uit spreken zonder je schuldig of onzeker te voelen

De oorzaak van gebrek aan assertiviteit

Gedrag is aangeleerd. Vanaf het moment dat je geboren wordt leer je hoe jij je het beste kunt gedragen. Zodra gedrag jou regelmatig oplevert wat je voor ogen hebt, ga jij dit gedrag herhalen. Dat is een onbewust proces. Jouw brein registreert dat het werkt  en maakt er een automatisme van.

Als je als kind hebt geleerd dat agressie werkt, zal jij dat gedrag blijven vertonen om te krijgen wat je wilt. Als het vooral veel opleverde om anderen te pleasen en jezelf weg te cijferen, blijf je dat doen. Het gebeurt zonder dat je het in de gaten hebt. Heb je geleerd om assertief te zijn? Dan heb je geluk en is assertief reageren iets wat je van nature als vanzelfsprekend doet.

Opvoeding

Ook je opvoeding speelt een rol. ‘Stel je niet aan!’ ‘Doe eens normaal!’ ‘Wat zullen mensen daar wel niet van vinden?’ ‘Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.’ ‘Doe jij nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’

Soms gebeurt het dat ouders opzien tegen autoriteit en dat je daar iets van meekrijgt. Redenen te over die maken dat je minder assertief bent dan goed voor je is.

Niet assertief gedrag veranderen

Zodra je de oorzaak weet van je gebrek aan assertiviteit verandert er niets. Sterker, zodra je je daar op blijft focussen zeg je tegen jezelf: ‘logisch, ik ben zo’. En bevestig je het alleen maar. Dit bemoeilijkt gedragsverandering. Gedragsverandering lukt pas als je voor jezelf formuleert wat je voortaan WEL wilt. En jij je daar vanaf nu alleen nog op richt en ernaar handelt. Vergeet daarbij niet: de basis van waaruit je bepaalt wat jij voortaan wel wilt, is het weten dat jijzelf de belangrijkste persoon in je leven bent. Als jij dat niet zo voelt, verandert er niets.

Assertief gedrag en MindTuning

Om echt vanuit jezelf assertief te worden is er meer nodig dan uitsluitend goede adviezen. In je mindset mag dringend iets veranderd worden. Om een snelle gedragsverandering mogelijk te maken is er MindTuning. Met deze methode worden ‘programmafoutjes’ in je brein opgespoord en vervangen door nieuwe. Zodat je de wereld weer ziet zoals deze werkelijk is. En de plaats die jij in de wereld inneemt ook klopt. Je mag ruimte innemen! Ook leer je alles over houding, uitstraling en wijze van communiceren.

Bekijk eens onderstaande video waarin Pieter Frijters je uitlegt wat je van de MindTuning-assertiviteitsoplossing kunt verwachten

Lees ook de boeken van Pieter Frijters, waarin hij je nuttige oefeningen en tips geeft. Op de pagina assertiviteitsoplossingen lees je wat MindTuning je te bieden heeft. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Naar trainingen

Liever eerst meer videotips?

Videotips

Referenties

Max4 Assertiviteitstraining: Ik heb er echt wat aan gehad

referentie Een cursus waar ik echt wat aan heb gehad. Het heeft/gaat mijn manier van denken over mijzelf over bepaalde situaties in positieve zin veranderd/veranderen. Jessica Vermeulen

MAX4 Assertiviteitstraining: Prima training

verdel-emely-2 Prima training, voor het eerst iemand die mij kan lezen! Emely Verdel

Assertiviteit: Ik ben nu sterker in de rol van directeur, maar ook privé!

wilma duif Ik heb de assertiviteitstraining en spreektraining met heel veel plezier gevolgd. Ik heb zoveel geleerd...en kom ook zeker terug voor de gratis refresh-coaching-momenten. In de rol van directeur op een basisschool maakt het me sterker, maar ook in mijn privéleven heb ik er erg veel baat bij. Wilma Duijf - directeur Bassischool De Meerkoet in Dirkshorn  

Assertiviteit: De training is een openbaring!

De assertiviteitstraining is voor mij vooral een eyeopener geweest. De tips voor fysieke aanpassingen leveren direct positief resultaat. Niks zweverigs, gewoon in praktijk brengen en je hebt resultaat. En wat daarachter zit, maakt niets uit. Het werkt. Punt. Het is verhelderend en interessant anderen te horen spreken over hun problemen, of wat hen bezighoudt. Inspirerend ook. Daarmee doel ik niet op de medecursisten, maar ook op de trainers. Het fijne is ook dat ik er nog steeds mee bezig ben, omdat het iets in mij wakker gemaakt heeft. Is dit het nou? Wil ik dit wel? Wat wil ik eigenlijk? Hoe ga ik verder? Het allerfijnste is dat ik nu met deze dingen bezig ben, zonder negatieve gedachten. Ik ben niet bezig van: dit bevalt me niet, ik heb hier geen zin in en hoe kom ik ervan af? Ik ben ongemerkt zonder die gedachten bezig te werken naar waar ik naartoe wil. Dat is een openbaring en geeft energie! Ben - manager

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.