Bel ons

'Dankzij MindTuning heb ik mijn leven teruggekregen'

Burn-out & Stress

8 supertips tegen slapeloosheid

Eenvoudig toe te passen adviezen tegen slapeloosheid die werken

Slecht nieuws: meer dan de helft van de Nederlanders kampt met slapeloosheid door piekeren. Twee derde om precies te zijn. Dan hebben we het dus over meer dan 11 miljoen Nederlanders die ’s nachts wakker liggen en zich zorgen maken over van alles en nog wat. Gelukkig heb ik goed nieuws: piekeren is NIET iets wat je overkomt. Acht tips om weer lekker te kunnen slapen.

Slaaptip: 1 Stel jezelf een duidelijk doel

Veel mensen denken dat gedachten hen overkomen. Niets is minder waar. Je hebt de KEUZE om gedachten die onrust veroorzaken toe te laten of niet. De eerste stap is jezelf een duidelijk doel stellen. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil mijn gedachtestroom van richting veranderen.’

Slaaptip 2: Verander je denk-stem

Denken is een gesprek voeren met jezelf. Negatieve gedachten zorgen voor onprettige filmpjes in je hoofd, die je steeds opnieuw afspeelt. Ze gaan over wat je niet wilt, in plaats van wat je wel wilt. Deze filmpjes zorgen voor vervelende gevoelens. En die houden je uit je slaap. Als je je denk-stem monotoon, langzaam en laag laat klinken, vermindert het effect van je woorden meteen.

Slaaptip 3: Denk achterstevoren

Lig je ’s nachts te woelen in bed omdat je gedachten maar in kringetjes blijven ronddraaien? Pak een kernwoord uit je negatieve gedachten en denk het woord achterstevoren. Piekeren bijvoorbeeld, wordt dan nerekeip. Het woord verliest zijn negatieve lading en sorteert geen effect meer. Je kunt dit ook doen met negatieve zinnen die door je hoofd spoken.

Slaaptip 4: Stel jezelf geen nutteloze en horrorvragen

Aan al ons denken, dus ook aan piekeren, gaan vragen vooraf. Dat kunnen wel 6.000 vragen per etmaal zijn. Vooral in bed, als er geen afleiding is, kun je een bombardement van vragen op jezelf gaan afvuren. Het is de kunst om jezelf de juiste vragen voor te schotelen. Stop daarom met het stellen van nutteloze vragen aan jezelf waarop je het antwoord toch nooit zeker weet. Houd ook op met het stellen van horrorvragen die te maken hebben met wat je diep in je hart niet wilt, zoals: ‘Wat nou als straks de zaak failliet gaat?”

Slaaptip 5: Kies voor doelvragen

Alles wat aandacht krijgt groeit. Denk daarom aan wat je wel wilt en stel doelvragen. Doelvragen beginnen vaak met ‘hoe’. Zoals: ‘Hoe kan ik meer klanten aan mijn bestand toevoegen?’ Of: ‘Hoe kunnen we de service voor onze klanten verder optimaliseren?’ Verzin om het piekeren te stoppen verschillende doelvragen achter elkaar.

Slaaptip 6: Stop terugkerende dialogen

Word je bewust van wat je denkt en hoe vaak je dezelfde dialoog aangaat met jezelf. Heb je jezelf al twee keer op een dag dezelfde vraag gesteld en niet het gewenste antwoord gekregen? Houd er dan definitief mee op. Door geen tijd en energie te steken in terugkerende dialogen blijft er veel energie over voor constructieve zaken.

Slaaptip 7: Ga bewegen

Denken ontaardt gemakkelijk in piekeren als er geen verdere activiteit is. Lichamelijke inspanning overdag maakt je geest helderder. Je bent daardoor weer in staat om je bezig te houden met de werkelijkheid en de dingen die je wel wilt in plaats van te piekeren over wat je niet wilt. Dat komt je nachtrust zeker ten goede.

Slaaptip 8: Maak een piekeragenda

Het ultieme hulpmiddel om van het piekeren af te komen is het instellen van een piekeragenda. Plan elke dag een moment in waarop je zoveel kunt piekeren als je wilt. Geef negatieve gedachten buiten die tijd zo min mogelijk aandacht. Leid jezelf af met positieve dingen of kijk naar iets waar je vrolijk van wordt. Sla de tweede week een dag over, in de derde week twee dagen en zo verder. Het resultaat: binnen twee maanden ben je gestopt met piekeren.

Lees ook:
Wat is MindTuning Boeken van Pieter Frijters

 

T: +31 (0)182 612345 | 09 - 16u

Oplossingen voor Burn-out & Stress

Direct inschrijven
De Standaard over Pieter FrijtersDe Standaard over Pieter FrijtersLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.