Bel ons

'Mijn angst is opgelost, ik ben een zeer gelukkig mens.'

Paniekaanvallen

Een eerste paniekaanval wordt door velen niet als zodanig herkend. Dit komt door de lichamelijke sensaties die je ervaart. Je denkt dat er iets ernstig mis is met je gezondheid. Of nog erger, dat je gek wordt of dood gaat.

Een eerste paniekaanval kan je overal overvallen. In de trein, de schouwburg, de supermarkt, op straat, tijdens een vergadering… Een logische reactie is dat je dit het liefste nooit meer wilt meemaken.

Van paniekaanval tot fobie

In de meeste gevallen zal je brein de betreffende plek of situatie gaan koppelen aan de angstige lichamelijke gewaarwordingen. Dit betekent dat je vanaf dat moment een paniekaanval krijgt zodra je in dezelfde situatie komt. Zelfs bij het denken er aan kun je al in paniek raken. Een fobie, ook wel irreële angst genoemd, is geboren.

Rust

Het liefst heb je dan iemand in de buurt die je goed kent. Want dat geeft je rust en verkleint de kans op een angstaanval. Zodra je in bepaalde situaties alleen bent, heb je het gevoel dat je in de gevarenzone zit. In het ergste geval ga je situaties waarin je eerder overvallen werd door paniek mijden.

Controle

Je zult het hebben gemerkt: hoe meer pogingen je onderneemt om angstaanvallen onder controle te krijgen, hoe erger het wordt. Je wilt het graag loslaten, maar je hebt geen idee hoe je dat doet.

Symptomen bij paniekaanvallen

  • Duizeligheid/ licht in het hoofd voelen
  • Hoge adem/ benauwdheid
  • Hartkloppingen/ versnelde hartslag
  • Druk/ pijn op de borst
  • Misselijkheid
  • Trillen/ zweten
  • Opvliegers/ koude rillingen
  • Tintelingen/ droge mond
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Oorzaken paniekaanvallen

Een eerste paniekaanval ontstaat in de regel door overbelasting. Je hebt teveel hooi op je vork genomen, loopt op je tenen, hebt problemen op je werk of in een relatie, misschien is er iemand overleden waar je veel van houdt, of je hebt je eigen behoeften en wensen te lang genegeerd.

Vergelijk het met spieren. Zodra jij je spieren overbelast, kun je ze even niet gebruiken of je raakt geblesseerd. Zo is het ook wanneer jij je bovenkamer overbelast.

Vermijdingsgedrag

Om klachten en symptomen te voorkomen, ga je situaties vermijden. Vaak begrijpt je omgeving dit niet. Je moet je maar over je angst heenzetten! Het is een goed bedoeld advies dat je kunt missen als kiespijn. Wie nooit een paniekaanval heeft gehad, heeft geen idee wat jij doormaakt en wat wel en niet werkt.

Gevolgen

Het last hebben van paniekaanvallen heeft gevolgen voor jezelf, maar ook voor anderen!

Je bent niet meer vrij om te doen wat je wilt. Of om te gaan en staan waar jij wilt. Je naasten hebben daar ook last van. In het ergste geval kan het zelfs een enorme wissel op je relatie(s) trekken.

Heb je kinderen? Dan ondervinden ook zij de gevolgen van jouw angst om in paniek te raken. Ze zijn getuige van jouw angst of paniekaanvallen, of krijgen te maken met jouw vermijdingsgedrag.

Schuldgevoel of boosheid komt regelmatig voor. Omdat je niet voor honderd procent de persoon, partner of ouder bent die je zou willen zijn.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder paniekaanvallen. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn weer optimaal van het leven te genieten?

Het kan echt!

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanbeveling wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAINING PANIEKAANVALLEN

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Aanpak angst & fobie

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

VIDEO

Bekijk hieronder eens de video waarin Pieter Frijters je de ins & outs rond paniekaanvallen en de MindTuning-aanpak uitlegt

Tip om zelf te doen

Hieronder tref je een nuttige tip om zelf mee aan de slag te gaan.

Hoe voorkom je een paniekaanval?

Meer tips vind je in de boeken van Pieter Frijters

Naar trainingen

Eerst meer video-tips bekijken?

naar video-tips

Referenties

Groepstraining: Alleen weggaan gaat steeds beter

Mijn complimenten voor de vernieuwde site, ziet er heel mooi uit zo. Met mij gaat het goed. Ik heb de angst voor de angst steeds beter onder controle. Het alleen weggaan gaat steeds beter. Op 19 juni ben ik uitgenodigd voor een bruiloft. Op zich hartstikke leuk, alleen die bruiloft is in Polen, haha. Meteen gingen 'de foute buren' aan de slag en zeiden me dat dat nog teveel gevraagd was. Ik kon ze tackelen door te bedenken dat ik deze mooie ervaring die later een mooie herinnering zal zijn niet wil laten liggen, en heb besloten om wel te gaan. John van Ommeren

Groepstraining: Jullie hebben me mijn leven terug gegeven

In Juli ben ik 2 keer bij jullie geweest , daar ik al jaren "last" had van meerder fobiën. Ik kan niet zeggen dat mijn mind in 1 klap getuned was , maar dat ik er wel aan moest werken. Het valt me heel onopgemerkt op dat ik regelmatig denk ; Bart , het gaat potverdorie hartstikke goed met je ! En dat is ook echt zo , het lijkt nu allemaal zo vanzelfsprekend. Jullie hebben me mijn leven terug gegeven. Klinkt misschien zwaar , maar geloof me , het is echt zo ! Ik ben jullie eeuwig dankbaar en ik zal jullie zeker nooit vergeten ! Dank jullie wel Bart

Paniekaanvallen: Na al dat gedoe met psychiaters is dit een verademing

Ik ben afgelopen 18 november en 12 december bij jullie groepstraining geweest (ik ben diegene die uit Almere komt, en flink last had van paniekaanvallen) Allereerst wil ik jullie zeggen dat ik genoten heb. Echt. Vond het een beetje "thuiskomen". Na al dat gedoe met psychiaters was dit echt een verademing. Mijn diepe respect voor jullie. Echt grote klasse. Vind het heel erg dapper. Het gaat een stuk beter met me. Ik zit alleen nog met 2 vragen. 1: Als ik ga slapen krijg ik op het moment dat ik bijna in slaap val een heftige paniekgolf. Ongeveer wanneer ik net begin met dromen. Ik schiet dan weer wakker en ben buiten adem. M`n hart gaat als een razende tekeer. Dit duurt dan ongeveer 30 seconden en is weer weg. Dat gebeurt zeker 10 x en dan val ik pas in slaap. Ik weet niet zo goed hoe ik mezelf hier tegen moet wapenen met jullie "tools". Het gebeurt voornamelijk als ik veel stress heb gehad die dag. Als het relaxed geweest is slaap ik prima in. Heb jij een tip hoe ik dit op kan lossen?? 2: Ik wil nooit een beetje maar altijd alles. En uiteindelijk bereik ik altijd wat ik wil. Maar ik voel me nu zo onzeker. Minste of geringste pijntje in mijn lijf ga ik weer helemaal op tilt. Onzeker op afspraken en om bepaalde allerdaagse problemen op te lossen. Al met al dus nogal ongemakkelijk (en dan druk ik het heel zachtjes uit) Maarrrr, m`n paniekaanvallen verder zijn eigenlijk weg. Echt geweldig, maar ook dat maakt me onzeker... Weet het niet zo goed allemaal. Is het raadzaam om gewoon nog een keertje deel te nemen aan de groepscoaching? Of persoonlijke coaching? Of hoort dit er bij en slijt het er vanzelf uit? Laat me even weten wat verstandig is. Alvast bedankt voor jullie reactie. Groetjes Ans.

Angst en paniek: Het was voor mij een doorbraak!

Geen betere manier om het jaar af te sluiten met een oprechte dankbetuiging aan jullie! Ik heb met de angst- en paniekstoornis waarmee ik meer dan 30 jaar heb rondgezeuld altijd het gevoel gehad dat het in grote mate een autonoom proces was, waartegen ik me maar ten dele en dan nog slechts met heel veel energievretende inspanning kom verweren. Echt een gevecht tegen windmolens. Jullie inzicht over het reageren van het lichaam op het innerlijke plaatje was voor mij een doorbraak. Ik vecht niet meer maar neem waar. Er staan prachtige HOGE bomen bij me aan het eind van de straat. Voor jullie coaching had ik deze nooit opgemerkt. En wat is Nederland wijds. Het gaat goed met me! En ja jullie lezen het goed, er staat in de vorige zin niet NOG STEEDS. Geen twijfel meer. Sommige dingen zijn na zo'n lange tijd nog wat onwennig en spannend. Maar dan spannend als uitdaging. Het zelfvertrouwen ijlt na op de ontwikkelingen maar groeit met de dag. Mijn negatieve zelfbeeld stel ik in positieve zin bij. Heel veel dank en ik hoop jullie op één van de zaterdagseminars te zien. Niet dat ik dit nodig heb, maar gewoon om nog weer even de sfeer en de kick van de 2 geweldig goede dagen van de groepscoaching te proeven. Groet en een heel goed nieuwjaar gewenst, Patrick

Paniekaanvallen: Mijn echtgenote wil ook een persoonlijk consult

Inmiddels alweer ongeveer vier jaar geleden ben ik zelf bij jullie geweest ivm paniekaanvallen. Sinds die tijd gaat het meer dan goed met mij. De reden dat ik jullie nu benader heeft echter een andere reden. Mijn echtgenote gaat thans door een moeilijke periode waarbij ik bang ben (zij deelt deze angst) dat zij op het punt staat 'over haar theewater te raken'. Zij heeft een eigen zaak en een karakterstructuur die nogal perfectionistisch te noemen is. Daarnaast denken wij dat haar functioneren zowel prive als zakelijk voornamelijk wordt beheerst door angsten. Geen vakantie nemen vanuit de angst dat het mogelijk niet goed zal gaan op de zaak. Gezien de ernst van de situatie zou mijn echtgenote graag op zeer korte termijn eens een afspraak met jullie willen maken voor een privésessie. Zelf ben ik ongeveer twee of driemaal bij jullie in Waddinxveen geweest. Zou het mogelijk zijn om mij hierover even te bellen of te mailen? Voor mijn echtgenote ligt het wat moeilijk om telefonisch contact te hebben aangezien zij de hele dag in een drukke zaak staat. Ik zou het op prijs stellen om op korte termijn in ieder geval wat te horen. David

Angst en paniek: Er is iets wezenlijks veranderd

Ik moet toch even een stukje schrijven omdat ik iets met jullie wil delen (en wie begrijpt het beter dan jullie?) De dag nadat jullie gebeld hebben, moest ik met een kennis naar de stad dus kon ik gelijk al jullie ''truckjes'' toepassen (niet op de mensenmassa letten, hoofd goed draaien en niet naar de grond kijken enz.) nou, geloof me of niet ik voelde totaal geen paniek, wel de nodige spanning maar dat is niet erg. Ik had de hele dag zoiets van; hou ik mezelf nu voor de gek? Die nacht erop droomde ik dat ik op vakantie was en elke dag zat ik te wachten op een paniekaanval die maar niet kwam, een week vertoefde ik in een warm land en elke dag dat ik geen angsten had, voelde ik me meer vrij....Jullie begrijpen met wat voor een gevoel ik wakker werd....En dat terwijl ik meestal geplaagd word door de meest vreselijke dromen. Gisteren moest ik naar mijn ouders en altijd voel ik me paniekerig (omdat ik op die weg wel 100 keer een paniekaanval heb gehad) nu ging het met de nodige spanning maar zonder angst!!! Normaal gesproken ga ik altijd gelijk s'morgens met Jan uit bed omdat ik niet durf te blijven liggen, maar vanmorgen heb ik mij ontspannen een keertje omgedraaid en voelde niet die angst die ik elke ochtend voel. Natuurlijk vertrouw ik niet helemaal op dit gevoel, ik blijf zoiets hebben van; is dit stilte voor de storm??!! Toch is er iets wezenlijks veranderd en dat komt dat jullie mij hebben geholpen!!! Vandaag heb ik boodschappen met een vriendin gedaan en normaal heb ik altijd last van dat ''onwerkelijke'' gevoel. Vandaag dus niet. Ik ben nog niet alleen op straat geweest, maar dat ga ik morgen oefenen. Ik kan niet zeggen hoe dankbaar ik jullie ben, maar ik denk dat jullie het wel begrijpen. Jullie moeten dit ooit ook gevoeld hebben.. Ik wilde jullie dit even laten weten, gewoon omdat ik zo blij ben en omdat ik vind dat jullie moeten weten wat voor een goed ''werk'' jullie doet!! Coby

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.