Bel ons

'Mijn angst is opgelost, ik ben een zeer gelukkig mens.'

Paniekaanvallen

Een eerste paniekaanval wordt door velen niet als zodanig herkend. Dit komt door de lichamelijke sensaties die je ervaart. Je denkt dat er iets ernstig mis is met je gezondheid. Of nog erger, dat je gek wordt of dood gaat.

Een eerste paniekaanval kan je overal overvallen. In de trein, de schouwburg, de supermarkt, op straat, tijdens een vergadering… Een logische reactie is dat je dit het liefste nooit meer wilt meemaken.

Van paniekaanval tot fobie

In de meeste gevallen zal je brein de betreffende plek of situatie gaan koppelen aan de angstige lichamelijke gewaarwordingen. Dit betekent dat je vanaf dat moment een paniekaanval krijgt zodra je in dezelfde situatie komt. Zelfs bij het denken er aan kun je al in paniek raken. Een fobie, ook wel irreële angst genoemd, is geboren.

Rust

Het liefst heb je dan iemand in de buurt die je goed kent. Want dat geeft je rust en verkleint de kans op een angstaanval. Zodra je in bepaalde situaties alleen bent, heb je het gevoel dat je in de gevarenzone zit. In het ergste geval ga je situaties waarin je eerder overvallen werd door paniek mijden.

Controle

Je zult het hebben gemerkt: hoe meer pogingen je onderneemt om angstaanvallen onder controle te krijgen, hoe erger het wordt. Je wilt het graag loslaten, maar je hebt geen idee hoe je dat doet.

Symptomen bij paniekaanvallen

  • Duizeligheid/ licht in het hoofd voelen
  • Hoge adem/ benauwdheid
  • Hartkloppingen/ versnelde hartslag
  • Druk/ pijn op de borst
  • Misselijkheid
  • Trillen/ zweten
  • Opvliegers/ koude rillingen
  • Tintelingen/ droge mond
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Oorzaken paniekaanvallen

Een eerste paniekaanval ontstaat in de regel door overbelasting. Je hebt teveel hooi op je vork genomen, loopt op je tenen, hebt problemen op je werk of in een relatie, misschien is er iemand overleden waar je veel van houdt, of je hebt je eigen behoeften en wensen te lang genegeerd.

Vergelijk het met spieren. Zodra jij je spieren overbelast, kun je ze even niet gebruiken of je raakt geblesseerd. Zo is het ook wanneer jij je bovenkamer overbelast.

Vermijdingsgedrag

Om klachten en symptomen te voorkomen, ga je situaties vermijden. Vaak begrijpt je omgeving dit niet. Je moet je maar over je angst heenzetten! Het is een goed bedoeld advies dat je kunt missen als kiespijn. Wie nooit een paniekaanval heeft gehad, heeft geen idee wat jij doormaakt en wat wel en niet werkt.

Gevolgen

Het last hebben van paniekaanvallen heeft gevolgen voor jezelf, maar ook voor anderen!

Je bent niet meer vrij om te doen wat je wilt. Of om te gaan en staan waar jij wilt. Je naasten hebben daar ook last van. In het ergste geval kan het zelfs een enorme wissel op je relatie(s) trekken.

Heb je kinderen? Dan ondervinden ook zij de gevolgen van jouw angst om in paniek te raken. Ze zijn getuige van jouw angst of paniekaanvallen, of krijgen te maken met jouw vermijdingsgedrag.

Schuldgevoel of boosheid komt regelmatig voor. Omdat je niet voor honderd procent de persoon, partner of ouder bent die je zou willen zijn.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder paniekaanvallen. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn weer optimaal van het leven te genieten?

Het kan echt!

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is tegen bloosangst.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanrader tegen bloosangst wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING ‘afrekenen met bloosangst’ is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAINING PANIEKAANVALLEN

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Aanpak angst & fobie

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

VIDEO

Bekijk hieronder eens de video waarin Pieter Frijters je de ins & outs rond paniekaanvallen en de MindTuning-aanpak uitlegt

Tip om zelf te doen

Hieronder tref je een nuttige tip om zelf mee aan de slag te gaan.

Hoe voorkom je een paniekaanval?

 

Naar alle trainingen

Eerst meer video-tips bekijken?

naar video-tips
YES: Gevangen in een fobieYES: Gevangen in een fobieLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.