Bel ons

'Mijn angst is opgelost, ik ben een zeer gelukkig mens.'

Paniekaanvallen

Een eerste paniekaanval wordt door velen niet als zodanig herkend. Dit komt door de lichamelijke sensaties die je ervaart. Je denkt dat er iets ernstig mis is met je gezondheid. Of nog erger, dat je gek wordt of dood gaat.

Een eerste paniekaanval kan je overal overvallen. In de trein, de schouwburg, de supermarkt, op straat, tijdens een vergadering… Een logische reactie is dat je dit het liefste nooit meer wilt meemaken.

Van paniekaanval tot fobie

In de meeste gevallen zal je brein de betreffende plek of situatie gaan koppelen aan de angstige lichamelijke gewaarwordingen. Dit betekent dat je vanaf dat moment een paniekaanval krijgt zodra je in dezelfde situatie komt. Zelfs bij het denken er aan kun je al in paniek raken. Een fobie, ook wel irreële angst genoemd, is geboren.

Rust

Het liefst heb je dan iemand in de buurt die je goed kent. Want dat geeft je rust en verkleint de kans op een angstaanval. Zodra je in bepaalde situaties alleen bent, heb je het gevoel dat je in de gevarenzone zit. In het ergste geval ga je situaties waarin je eerder overvallen werd door paniek mijden.

Controle

Je zult het hebben gemerkt: hoe meer pogingen je onderneemt om angstaanvallen onder controle te krijgen, hoe erger het wordt. Je wilt het graag loslaten, maar je hebt geen idee hoe je dat doet.

Symptomen bij paniekaanvallen

  • Duizeligheid/ licht in het hoofd voelen
  • Hoge adem/ benauwdheid
  • Hartkloppingen/ versnelde hartslag
  • Druk/ pijn op de borst
  • Misselijkheid
  • Trillen/ zweten
  • Opvliegers/ koude rillingen
  • Tintelingen/ droge mond
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Oorzaken paniekaanvallen

Een eerste paniekaanval ontstaat in de regel door overbelasting. Je hebt teveel hooi op je vork genomen, loopt op je tenen, hebt problemen op je werk of in een relatie, misschien is er iemand overleden waar je veel van houdt, of je hebt je eigen behoeften en wensen te lang genegeerd.

Vergelijk het met spieren. Zodra jij je spieren overbelast, kun je ze even niet gebruiken of je raakt geblesseerd. Zo is het ook wanneer jij je bovenkamer overbelast.

Vermijdingsgedrag

Om klachten en symptomen te voorkomen, ga je situaties vermijden. Vaak begrijpt je omgeving dit niet. Je moet je maar over je angst heenzetten! Het is een goed bedoeld advies dat je kunt missen als kiespijn. Wie nooit een paniekaanval heeft gehad, heeft geen idee wat jij doormaakt en wat wel en niet werkt.

Gevolgen

Het last hebben van paniekaanvallen heeft gevolgen voor jezelf, maar ook voor anderen!

Je bent niet meer vrij om te doen wat je wilt. Of om te gaan en staan waar jij wilt. Je naasten hebben daar ook last van. In het ergste geval kan het zelfs een enorme wissel op je relatie(s) trekken.

Heb je kinderen? Dan ondervinden ook zij de gevolgen van jouw angst om in paniek te raken. Ze zijn getuige van jouw angst of paniekaanvallen, of krijgen te maken met jouw vermijdingsgedrag.

Schuldgevoel of boosheid komt regelmatig voor. Omdat je niet voor honderd procent de persoon, partner of ouder bent die je zou willen zijn.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder paniekaanvallen. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn weer optimaal van het leven te genieten?

Het kan echt!

MindTuning-aanpak paniekaanvallen

  • Paniekaanvallen worden veroorzaakt door een klein ‘programmafoutje tussen je oren’ dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Eerst wordt alle ruis opgespoord en met MindTuning weggenomen. Voortaan dringt de buitenwereld weer helder tot je door en blijft paniek achterwege.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van een paniekaanval voorblijft.

Bekijk hieronder eens de video waarin Pieter Frijters je de ins & outs rond paniekaanvallen en de MindTuning-aanpak uitlegt

Tips om zelf te doen

Hieronder tref je nuttige tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Tip 1: Je lichaam bedanken

Een paniekaanval is niets meer of minder dan een seintje van je lichaam om aan te geven dat je beter voor jezelf mag zorgen. Als je dit weet, kun je je lichaam hiervoor bedanken. En er alles aan doen om te herstellen van overbelasting en dit in de toekomst te voorkomen. De paniekaanval zal dan niet ontaarden in een blijvende angst.

Helaas worden de meeste mensen overvallen door een eerste paniekaanval. En zijn niet in staat om het te relativeren. Logisch, want het is en blijft een beangstigende ervaring als je niet weet wat het is en waarom het je overkomt.

Tip 2: Hoe voorkom je een paniekaanval?

Meer tips

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters. Op de pagina alle trainingen tref je alle MindTuningoplossingen overzichtelijk op een rij. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Jouw voordeel:

Kies je voor de BAS training | Burn-out – Angst – Stress of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

oplossingen
YES: Gevangen in een fobieYES: Gevangen in een fobieLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.