Bel ons

'Mijn angst is opgelost. Ik durf weer te leven'

Angst voor de dood

Angst om dood te gaan of doodsangst lijken op elkaar, maar zijn toch heel verschillend. Doodsangst is complete paniek wanneer je de dood bijna letterlijk in de ogen kijkt. Angst voor dood gaan betekent een leven vol controle, of het vermijden van alles wat in jouw ogen gevaarlijk is, gedreven door angst om te sterven.

Iedereen is onbewust wel eens bang voor de dood. Het wordt een probleem als dit je leven is gaan beheersen en je het niet meer van je af kunt zetten. Het leidt tot paniekaanvallen, waardoor de angst om dood te gaan nog eens extra wordt versterkt. Een paniekaanval voelt immers alsof je dood gaat.

Symptomen bij angst om dood te gaan

  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Verhoogde hartslag/ druk op de borst
  • Trillen/ zweten
  • Tintelingen/ droge mond/ duizeligheid
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Het gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Triggers

De achtergronden voor angst voor de dood zijn o.a.

  • Angst om geen controle te hebben
  • Angst voor het onbekende
  • Angst om na de dood beoordeeld te worden (religie)
  • Angst voor lijden tijdens het doodgaan
  • Angst om afscheid te moeten nemen van iedereen die je lief is

Als je lange tijd roofbouw op jezelf hebt gepleegd, of last hebt van andere stressfactoren, zoals problemen op je werk of in je relatie, kan je lichaam je plotseling een sein geven dat het overbelast is. Je krijgt een knoepert van een paniekaanval, of gaat enorm hyperventileren. Je denkt dat je dood gaat. Ook dit kan aanleiding zijn om doodsangst te ontwikkelen.

Als je leven beheerst wordt door de angst om dood te gaan zul je wellicht het volgende herkennen:

  • Je denkt elke dag dat je dood kunt gaan
  • Je bent alert op je lichaam
  • Normale lichamelijke sensaties maken je angstig
  • Je vermijdt situaties en plekken waar je eerder in paniek bent geraakt
  • Je ontzegt jezelf van alles wat in jouw ogen gevaarlijk is
  • Je bent bang dat mensen die je lief zijn dood zullen gaan

Maar in feite heb je al geen leven meer. Want leven is ondernemen, genieten, ontspannen. En dat laat jij achterwege als doodgaan een obsessie voor je is. Daarbij komt:

Angst voor de dood heeft niet alleen gevolgen voor jezelf, maar ook voor anderen!

In het ergste geval kan het zelfs een enorme wissel op je relatie(s) trekken.

Heb je kinderen? Dan ondervinden ook zij de gevolgen. Ze zijn getuige van jouw angst of paniekaanvallen, of krijgen te maken met jouw vermijdingsgedrag.

Schuldgevoel of boosheid komt regelmatig voor. Omdat je niet voor honderd procent de persoon, partner of ouder bent die je zou willen zijn.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder angst- en fobieklachten. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn om zonder angst of fobie weer optimaal van het leven te genieten?

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is tegen bloosangst.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanrader tegen bloosangst wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING ‘afrekenen met bloosangst’ is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAINING

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Aanpak angst & fobie

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

TIP: Oorzaak van een paniekaanval begrijpen en er naar handelen

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

Naar alle trainingen

Eerst meer video-tips zien?

Naar video-tips
EVA over angstEVA over angstLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.