Bel ons

'Ik durf het weer. En ben ontspannen'

Stoeltjesliftangst

Je zou dolgraag op wintersport willen. Maar je angst om in een stoeltjeslift te zitten en onderweg stil te komen hangen is te groot voor je. Er is sprake van hoogtevrees, claustrofobie, of van beide.

Hoogtevrees

Heb je last van hoogtevrees? Dan lijkt het wel of de diepte onder je een magneet is waar je naar toe wordt gezogen.

Claustrofobie

Heb je last van claustrofobie? Dan is de wetenschap dat je niet uit de stoeltjeslift kunt wanneer jij dat wilt je grootste angst.

Horrorfilm

In beide gevallen dringt de buitenwereld totaal niet meer tot je door. Stil hangen op het hoogste punt met de grootste diepte is het ergste dat jou kan overkomen. Je kijkt als het ware naar een innerlijke horrorfilm nog voordat deze werkelijkheid is geworden.

Symptomen Stoeltjesliftangst

  • Niet meer helder kunnen denken
  • Trillen/ zweten
  • Verhoogde hartslag/ pijn op de borst
  • Tintelingen/ duizelingen/ droge mond
  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Controle

Waarschijnlijk probeer je de symptomen die met je angst gepaard gaan onder controle te krijgen. Het werkt niet. Je klachten verergeren daardoor juist.

Einstein wist het al

Zoals Einstein al zei: ‘De belangrijkste problemen kunnen niet worden opgelost binnen hetzelfde kader waarin ze gecreëerd zijn’. Zo los je rijangst beter niet op in de auto, vliegangst niet in een vliegtuig en stoeltjesliftangst niet in een stoeltjeslift, maar gewoon in een rustige setting zonder de psychische druk van een skilift die op je wacht.

MindTuning

MindTuning™ mobiliseert je eigen herstelvermogen. We hebben de kennis en voorsprong in ervaring en kunde om dat effectief en snel te realiseren. Ook je angst in treinen, vliegtuigen, schouwburg  of het werken op de 18e etage van een kantoorgebouw is snel verleden tijd.

MindTuning-aanpak angst & fobie

  • Angst is als het ware een klein programmafoutje tussen je oren dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Eerst wordt alle ruis opgespoord en met MindTuning weggenomen. Voortaan dringt de buitenwereld in situaties die je voorheen angstig/ fobisch maakten weer helder tot je door en blijft paniek achterwege.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst stoeltjesliftangst, claustrofobie, hoogtevrees of de angst om controle te verliezen, voorblijft.

Tips en advies

Hieronder vind je tips en advies van Pieter Frijters om zelf mee aan de slag te gaan.

Neem visueel ruimte in

Veel mensen met een ruimtelijke angst of fobie zoals stoeltjesliftangst gebruiken hun visuele systeem niet of nauwelijks. Zij staren veel, kijken naar beneden of, nog erger, ze maken hun visuele ruimte zo klein mogelijk. Maar hoe minder visuele ruimte je inneemt, hoe groter je angst of fobie wordt. Kijk daarom altijd goed om je heen met aandacht en interesse. Waar je ook bent, maak er een gewoonte van om je blik rustig over je omgeving te laten glijden.

Niet staren

Belangrijk is dat je niet lang blijft staren naar een enkel punt. Neem de hele omgeving in je op. Je zal merken dat je ontzettend veel meer gaat zien dan je nu toe deed. Jouw wereld wordt letterlijk groter. Je gaat je meteen een stuk beter voelen.

Het hier en nu

Visueel ruimte innemen voorkomt dat je naar binnen keert en je eigen innerlijke angstige film af gaat draaien. Door goed waar te nemen blijf je in het hier en nu.

Tips in een skigondel

Meer tips

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters. Op de pagina alle trainingen tref je alle MindTuningoplossingen overzichtelijk op een rij. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Jouw voordeel:

Kies je voor de Groepstraining of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

oplossingen

Eerst meer video-tips zien?

naar video-tips
AD over Pieter FrijtersAD over Pieter FrijtersLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.