Bel ons

'Ik durf het weer. En ben ontspannen'

Stoeltjesliftangst

Je zou dolgraag op wintersport willen. Maar je angst om in een stoeltjeslift te zitten en onderweg stil te komen hangen is te groot voor je. Er is sprake van hoogtevrees, claustrofobie, of van beide.

Hoogtevrees

Heb je last van hoogtevrees? Dan lijkt het wel of de diepte onder je een magneet is waar je naar toe wordt gezogen.

Claustrofobie

Heb je last van claustrofobie? Dan is de wetenschap dat je niet uit de stoeltjeslift kunt wanneer jij dat wilt je grootste angst.

Horrorfilm

In beide gevallen dringt de buitenwereld totaal niet meer tot je door. Stil hangen op het hoogste punt met de grootste diepte is het ergste dat jou kan overkomen. Je kijkt als het ware naar een innerlijke horrorfilm nog voordat deze werkelijkheid is geworden.

Symptomen Stoeltjesliftangst

  • Niet meer helder kunnen denken
  • Trillen/ zweten
  • Verhoogde hartslag/ pijn op de borst
  • Tintelingen/ duizelingen/ droge mond
  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Controle

Waarschijnlijk probeer je de symptomen die met je angst gepaard gaan onder controle te krijgen. Het werkt niet. Je klachten verergeren daardoor juist.

Einstein wist het al

Zoals Einstein al zei: ‘De belangrijkste problemen kunnen niet worden opgelost binnen hetzelfde kader waarin ze gecreëerd zijn’. Zo los je rijangst beter niet op in de auto, vliegangst niet in een vliegtuig en stoeltjesliftangst niet in een stoeltjeslift, maar gewoon in een rustige setting zonder de psychische druk van een skilift die op je wacht.

MindTuning

MindTuning™ mobiliseert je eigen herstelvermogen. We hebben de kennis en voorsprong in ervaring en kunde om dat effectief en snel te realiseren. Ook je angst in treinen, vliegtuigen, schouwburg  of het werken op de 18e etage van een kantoorgebouw is snel verleden tijd.

MindTuning-aanpak angst & fobie

  • Angst is als het ware een klein programmafoutje tussen je oren dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Eerst wordt alle ruis opgespoord en met MindTuning weggenomen. Voortaan dringt de buitenwereld in situaties die je voorheen angstig/ fobisch maakten weer helder tot je door en blijft paniek achterwege.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst stoeltjesliftangst, claustrofobie, hoogtevrees of de angst om controle te verliezen, voorblijft.

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanbeveling wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAININGEN

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Tips en advies

Hieronder vind je tips en advies van Pieter Frijters om zelf mee aan de slag te gaan.

Neem visueel ruimte in

Veel mensen met een ruimtelijke angst of fobie zoals stoeltjesliftangst gebruiken hun visuele systeem niet of nauwelijks. Zij staren veel, kijken naar beneden of, nog erger, ze maken hun visuele ruimte zo klein mogelijk. Maar hoe minder visuele ruimte je inneemt, hoe groter je angst of fobie wordt. Kijk daarom altijd goed om je heen met aandacht en interesse. Waar je ook bent, maak er een gewoonte van om je blik rustig over je omgeving te laten glijden.

Niet staren

Belangrijk is dat je niet lang blijft staren naar een enkel punt. Neem de hele omgeving in je op. Je zal merken dat je ontzettend veel meer gaat zien dan je nu toe deed. Jouw wereld wordt letterlijk groter. Je gaat je meteen een stuk beter voelen.

Het hier en nu

Visueel ruimte innemen voorkomt dat je naar binnen keert en je eigen innerlijke angstige film af gaat draaien. Door goed waar te nemen blijf je in het hier en nu.

Tips in een skigondel

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

Naar trainingen

Eerst meer video-tips zien?

Naar video-tips

Referenties

Stoeltjesliftangst: ook toen de deur dichtging, geen paniek!

Ik kon het niet geloven, maar ik ging deze wintersport zonder paniek in de bankstellift en gondel. Ook toen de deur dichtging, geen paniek!! Helemaal super!! Zeer goed voor het zelfvertrouwen. Heel erg bedankt voor de speciale aandacht tijdens de  seminar van zaterdag 21 januari jl. Dit heeft voor mijn gevoel zeker bijgedragen aan dit zeer positieve resultaat. Bart H.

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.