Bel ons

'Mijn angst is opgelost, ik ben een zeer gelukkig mens.'

Sociale angsten

Van alle angsten komen sociale angsten het vaakst voor. Een sociale angst heeft te maken met wat andere mensen van jou vinden. Wanneer je alleen bent heb jij geen probleem. Het wordt pas een issue wanneer er andere mensen bij betrokken zijn.

Herken jij dit?

  • Je vraagt je dikwijls af wat anderen van je vinden en hoe je overkomt.
  • Je let op hoe anderen naar je kijken.
  • Je kijkt kritisch naar jezelf, of ‘door de ogen van de ander’ negatief naar jezelf.
  • Het idee dat alle ogen straks op je gericht zijn, zorgt al voor spanning
  • Je gaat voorstelrondjes, vergaderingen, presentaties, verjaardagen, en andere sociale verplichtingen het liefste uit de weg. En hebt een enorm smoezenboek paraat om er onderuit te komen.

Controle

Kom je in een voor jou beangstigende sociale situatie, dan krijg je te maken met met allerlei lichamelijk symptomen en klachten. De meest voorkomende reactie daar op is dat je controle over deze klachten probeert te krijgen. Het werkt niet. En zorgt er juist voor dat ze nog heviger worden.

Ook het denken aan de door jou gevreesde situatie roept al spanning op.

Symptomen en klachten bij sociale angst:

  • Blozen/ trillen/ zweten/ stotteren
  • Trillende stem/ hoge adem/ hyperventilatie
  • Tintelingen/ duizelingen/ droge mond
  • Verhoogde hartslag
  • Angst om flauw te vallen
  • Niet helder kunnen denken/ willen vluchten

Oorzaak sociale angsten

De oorzaak kennen van je angst biedt niet de oplossing, maar is wel handig om te weten.

  • Je opvoeding: ‘Doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Of: ‘Bescheidenheid siert de mens’. Of: ‘Schaam je, wat zal iedereen wel niet van je denken’. Wanneer je vaker tijdens je opvoeding een van deze uitspraken hebt gehoord, maakt dat je extra gevoelig voor een sociale angst.
  • Kijken je ouders erg op tegen autoriteit dan heb je daar waarschijnlijk iets van meegekregen en ook dat maakt je gevoeliger voor sociale angst.
  • Overkwam je één keer een vervelende ervaring, omdat je schrok, rood werd, het zweet je uitbrak, je stem blokkeerde, je hart overuren ging maken of omdat je ineens niet meer wist wat je wilde zeggen? Dat kan zo’n impact hebben dat je daarna spontaan, zonder dat je daar zelf iets aan doen kunt, een paniekreactie met vergelijkbare lichamelijke symptomen krijgt.
  • Aandacht zorgt voor groei. Is je een keer een reactie overkomen zoals trillen, overmatig zweten of blozen, dan is er niets aan de hand. Pas wanneer je daar veel aandacht aan geeft wordt je sociale angst groter en kan deze zelfs extreme vormen aannemen.
  • Er op letten wat anderen van je vinden maakt je onzeker. Wanneer je daar veel belang aan hecht, dan wordt dat jouw probleem en geen gering probleem. Je zult nooit weten wat een ander van je vindt. Zegt iemand ‘Ik vind je slim’ en je vindt jezelf ook slim, dan geloof je dat. Zegt iemand hetzelfde en vind je jezelf helemaal niet zo intelligent, dan denk je dat je in de maling wordt genomen.

Oplossing

Heb je hoogtevrees, maar kom je nooit op hoogte en hoeft dat ook niet voor je werk? Dan valt daar prima mee te leven. Met een sociale angst of fobie is dat anders. Het heeft grote impact en zorgt ervoor dat je je niet volop kunt ontplooien.  Je loopt carrièrekansen en vriendschappen mis. En geniet niet optimaal van het leven. Het vraagt dringend om een oplossing!

Wees gerust

Wees gerust, want sociale angst wordt veilig en vertrouwd opgelost. Pieter Frijters, grondlegger van MindTuning™, ontwikkelde een wetenschappelijk onderbouwde methode om iedere vorm van angst, snel en definitief te elimineren. Meer dan 30.000 mensen kregen dankzij deze methodiek hun vrijheid weer terug.

Aanpak sociale angst

  • Sociale angst is als het ware een klein programmafoutje tussen je oren dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Eerst wordt alle ruis opgespoord en met MindTuning weggenomen. Voortaan dringt de buitenwereld in situaties die je voorheen angstig maakten weer helder tot je door en blijft paniek achterwege.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst sociale angst voorblijft.

Tip: Plaats mensen in hun omgeving

Als je last hebt van een sociale angst, nemen andere mensen een veel te grote plaats in in jouw belevingswereld. In deze video legt Pieter Frijters je uit hoe je alles terugbrengt tot het juiste perspectief, zodat je je meer ontspannen gaat voelen.

Meer tips

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters. Op de pagina alle trainingen tref je alle MindTuningoplossingen overzichtelijk op een rij. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Jouw voordeel:

Kies je voor de Groepstraining  of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Naar oplossingen

Eerst meer video-tips zien?

naar video-tips
METRO: Overwin bloosangst met deze 5 gouden tipsMETRO: Overwin bloosangst met deze 5 gouden tipsLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.