Bel ons

'Ik kan weer gaan en staan waar ik wil'

Rijangst/ snelwegangst

Als je prima kunt autorijden is het ontzettend frustrerend om niet over de snelweg van A naar B te kunnen rijden. Rijangst ontstaat ineens en heeft daarom de potentie om ook in één keer te worden opgelost. Sinds 1992 is dit de dagelijkse realiteit bij Frijters MindTuning.

Horrorscenario snelweg

Je kunt niet uitstaan dat je iets wat je jaren goed kon, ineens niet meer durft. Je piekert je suf en wordt kwaad op jezelf. Zodra je denkt aan rijden op de snelweg speelt zich in je hoofd een horrorscenario af. Het inhalen van vrachtauto’s en afgesloten vluchtstroken boezemen je angst in.

Wet van Einstein

Einstein wist het al: ‘De belangrijkste problemen kunnen niet worden opgelost binnen hetzelfde kader waarin ze gecreëerd zijn’. Zoals je vliegangst beter niet oplost in een vliegtuig, los je rijangst niet op in een auto.

Maar wél in de rustige setting van een aangename fauteuil in een sfeervolle ruimte, zonder psychische druk van een AUTO die klaarstaat om DIRECT mee te gaan rijden.

Rijangst zit tussen je oren

Autorijden, dat kun je al en dat hoef je niet meer te leren. Jouw angst zit tussen jouw oren en daar dient het ook veilig te worden opgelost. Pieter Frijters ontdekte 22 vormen van rijangst en deze laten zich allemaal in alle rust in zijn MindTuning™-praktijk oplossen.

Symptomen rijangst:

  • Verhoogde hartslag/ pijn op de borst
  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Trillen/ zweten
  • Tintelingen/ droge mond/ Duizelingen
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Het gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Oorzaken

Er kunnen allerlei oorzaken ten grondslag liggen aan die eerste paniekaanval op de snelweg. De oorzaak kennen lost het probleem niet op, maar het is wel handig om te weten:

1. Roofbouw plegen op jezelf

Een periode van roofbouw, zoals te veel, te hard en te lang doorwerken levert vroeg of laat een bepaalde angst op.

2. Spannning en stress

Zijn er thuis spanningen met je partner of kinderen en heb je moeite om daar van los te komen? Dan gaat het geheid mis. Dat geldt ook voor stress en spanningen op je werk met je leidinggevende of collega’s.

3. Kwaadheid

Blijf je te lang kwaad op iemand en heb je moeite om dat los te laten? Dan heeft dat een enorme impact op je totale zenuwstelsel. Het is de sterkste paniekveroorzaker die er bestaat.

4. Gevoelens van onrechtvaardigheid

Hoe kan iemand zo zijn? Waarom doet iemand dat? Heb je een sterk gevoel van rechtvaardigheid, dan heb je moeite met het accepteren van de realiteit. Mensen zijn allemaal verschillend en juist dat maakt het leven zo interessant. Heb je daar moeite mee dan haalt dat de aandacht van jezelf weg en maakt het je vatbaarder voor een ruimtelijke angst als rijangst.

5. Succes

Het kan je zomaar overkomen dat alles wat je aanraakt succes heeft. Heb je moeite om daar afstand van te nemen, dan breng je jezelf in een stroomversnelling. Duurt dit te lang dan is je eerste paniekaanval snel een feit.

6. Angst voor de toekomst

Heb je moeite om regelmatig afstand te nemen wanneer het in je bedrijf tegenzit, of wanneer je het risico loopt om je baan te verliezen? Dan wordt dit obsessief. Het blokkeert je creativiteit en je verliest het overzicht. Een eerste paniekaanval en burn-out liggen op de loer.

Oorzaak en gevolg

De oorzaken van ruimtelijke angsten zijn meestal terug te voeren op een van bovenstaande problemen of zijn daarvan afgeleid. Je onwillekeurige zenuwstelsel geeft je automatisch een seintje, maar dan wel op een manier zoals je dat eerder nog niet kende.

En dan gebeurt het:  je eerste paniekaanval is een feit…

Je weet niet wat je overkomt. Je hebt het idee dat je ter plekke dood gaat. Je hebt geen besef van wat er met je gebeurt. Ga je vervolgens fantaseren dat dit je opnieuw in de auto op de snelweg kan overkomen, dan is rijangst een feit. Vergelijkbare situaties worden vanaf dat moment door je mind automatisch herkend als bedreigend en je raakt weer in paniek.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder angst- en fobieklachten. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn om zonder angst of fobie weer optimaal van het leven te genieten?

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is tegen bloosangst.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanrader tegen bloosangst wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING ‘afrekenen met bloosangst’ is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAINING RIJANGST

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Aanpak angst & fobie

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Bekijk eens de video waarin Pieter Frijters uitleg geeft over snelwegangst en de MindTuningmethode.

Tips om zelf te doen

Hieronder vind je video’s met tips en advies om zelf mee aan de slag te gaan.

Handeling volgt automatisch visueel doel

Niet oefenen, maar van A naar B

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

naar alle trainingen

Eerst meer video-tips zien?

naar video-tips
FEELING: Nooit meer bangFEELING: Nooit meer bangLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.