Bel ons

Ik heb de 'knop' gevonden, wat een vrijheid'

Overige angsten

De meest voorkomende ‘overige’ angst is een paniekaanval. Gevolgd door de angst om dood te gaan. Dan is er nog de angst voor onweer of bepaalde geluiden. Er bestaan ook  zogenaamde obsessief compulsieve stoornissen zoals smetvrees en dwangneurose. Al met al zijn er duizenden fobieën die onder ‘overige angsten’ vallen. Ze gaan allemaal gepaard met paniek.

Een paniekaanval herkennen

Een eerste paniekaanval wordt door velen niet als zodanig herkend. Dit komt door de lichamelijke sensaties die je ervaart. Je denkt dat er iets ernstig mis is met je gezondheid. Of nog erger, dat je gek wordt of dood gaat.

Lichamelijke symptomen en klachten zijn ondermeer

  • Duizeligheid/ licht in het hoofd voelen
  • Hoge adem/ benauwdheid/ gevoel dat je stikt
  • Hartkloppingen/ versnelde hartslag/ pijn op de borst
  • Tintelingen/ doof gevoel
  • Opvliegers/ koude rillingen
  • Droge mond/ trillen/ zweten

Van paniekaanval tot fobie

Een eerste paniekaanval kan overal plaatsvinden. Bijvoorbeeld in de auto, op je werk, in een winkel, op straat, in bed. Een logische reactie is dat je dit het liefste nooit meer wilt meemaken.

In de meeste gevallen zal je brein de betreffende plek of situatie gaan koppelen aan de angstige lichamelijke gewaarwordingen. Dit betekent dat je vanaf dat moment een paniekaanval krijgt zodra je in dezelfde situatie komt. Zelfs bij het denken er aan kun je al in paniek raken. Een fobie, ook wel irreële angst genoemd, is geboren.

Oorzaken paniekaanval

Een eerste paniekaanval ontstaat in de regel door overbelasting. Je hebt teveel hooi op je vork genomen, loopt op je tenen, hebt problemen op je werk of in een relatie, misschien is er iemand overleden waar je veel van houdt, of je hebt je eigen behoeften en wensen te lang genegeerd.

Je lichaam bedanken

Een paniekaanval is niets meer of minder dan een seintje van je lichaam om aan te geven dat je beter voor jezelf mag zorgen. Als je dit weet, kun je je lichaam hiervoor bedanken. En er alles aan doen om te herstellen van overbelasting en dit in de toekomst te voorkomen. De paniekaanval zal dan niet ontaarden in een blijvende angst.

Helaas worden de meeste mensen overvallen door een eerste paniekaanval. En zijn niet in staat om het te relativeren. Logisch, want het is en blijft een beangstigende ervaring als je niet weet wat het is en waarom het je overkomt.

Wat je beter niet kunt doen

Een paniekaanval roept bij de meeste mensen verzet op. Je wilt je hart langzamer laten kloppen, je ademhaling regulieren, niet zweten, niet duizelig zijn. Je wilt dat het stopt. En misschien is het je al eens opgevallen: hoe meer je het niet wilt, des te heftiger worden de symptomen. Verzet heeft dus geen zin. Het maakt alles juist erger. Maar wat dan wel?

Het mechanisme ontmantelen

MindTuning is een zeer goede methode om van paniekaanvallen verlost te worden. De methodiek ontmantelt het mechanisme dat paniekaanvallen in stand houdt. Het domino-effect dat meestal ontstaat na een eerste paniekaanval wordt onderbroken. Je leert nieuwe oorzaken en triggers die leiden naar paniek te herkennen en omzeilen.

Stel het je eens voor

Hoe zou het leven zijn zonder paniekaanvallen? De vrijheid die het je geeft om weer voor honderd procent de persoon, partner of ouder te zijn die je wilt zijn. Weer optimaal van het leven kunnen genieten!

De nieuwste wetenschappelijke inzichten onderbouwen waarom de MindTuning-technieken zo effectief zijn bij het oplossen en voorkomen van paniekaanvallen. Meer dan 30.000 mensen kregen dankzij de MindTuningmethode hun vrijheid terug.

MindTuning-aanpak angst & fobie

  • Angst is als het ware een klein programmafoutje tussen je oren dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Eerst wordt alle ruis opgespoord en met MindTuning weggenomen. Voortaan dringt de buitenwereld in situaties die je voorheen angstig/ fobisch maakten weer helder tot je door en blijft paniek achterwege.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Tip: Wat je zelf kunt doen

Meer tips

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters. Op de pagina alle trainingen tref je alle MindTuningoplossingen overzichtelijk op een rij. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Jouw voordeel:Kies je voor de Groepstraining  of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Oplossingen

Eerst meer video-tips bekijken?

naar video-tips
EVA over MindTuningEVA over MindTuningLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.