Bel ons

Ik heb de 'knop' gevonden, wat een vrijheid'

Overige angsten

De meest voorkomende ‘overige’ angst is een paniekaanval. Gevolgd door de angst om dood te gaan. Dan is er nog de angst voor onweer of bepaalde geluiden. Er bestaan ook  zogenaamde obsessief compulsieve stoornissen zoals smetvrees en dwangneurose. Al met al zijn er duizenden fobieën die onder ‘overige angsten’ vallen. Ze gaan allemaal gepaard met paniek.

Een paniekaanval herkennen

Een eerste paniekaanval wordt door velen niet als zodanig herkend. Dit komt door de lichamelijke sensaties die je ervaart. Je denkt dat er iets ernstig mis is met je gezondheid. Of nog erger, dat je gek wordt of dood gaat.

Lichamelijke symptomen en klachten zijn ondermeer

  • Duizeligheid/ licht in het hoofd voelen
  • Hoge adem/ benauwdheid/ gevoel dat je stikt
  • Hartkloppingen/ versnelde hartslag/ pijn op de borst
  • Tintelingen/ doof gevoel
  • Opvliegers/ koude rillingen
  • Droge mond/ trillen/ zweten

Van paniekaanval tot fobie

Een eerste paniekaanval kan overal plaatsvinden. Bijvoorbeeld in de auto, op je werk, in een winkel, op straat, in bed. Een logische reactie is dat je dit het liefste nooit meer wilt meemaken.

In de meeste gevallen zal je brein de betreffende plek of situatie gaan koppelen aan de angstige lichamelijke gewaarwordingen. Dit betekent dat je vanaf dat moment een paniekaanval krijgt zodra je in dezelfde situatie komt. Zelfs bij het denken er aan kun je al in paniek raken. Een fobie, ook wel irreële angst genoemd, is geboren.

Oorzaken paniekaanval

Een eerste paniekaanval ontstaat in de regel door overbelasting. Je hebt teveel hooi op je vork genomen, loopt op je tenen, hebt problemen op je werk of in een relatie, misschien is er iemand overleden waar je veel van houdt, of je hebt je eigen behoeften en wensen te lang genegeerd.

Je lichaam bedanken

Een paniekaanval is niets meer of minder dan een seintje van je lichaam om aan te geven dat je beter voor jezelf mag zorgen. Als je dit weet, kun je je lichaam hiervoor bedanken. En er alles aan doen om te herstellen van overbelasting en dit in de toekomst te voorkomen. De paniekaanval zal dan niet ontaarden in een blijvende angst.

Helaas worden de meeste mensen overvallen door een eerste paniekaanval. En zijn niet in staat om het te relativeren. Logisch, want het is en blijft een beangstigende ervaring als je niet weet wat het is en waarom het je overkomt.

Wat je beter niet kunt doen

Een paniekaanval roept bij de meeste mensen verzet op. Je wilt je hart langzamer laten kloppen, je ademhaling regulieren, niet zweten, niet duizelig zijn. Je wilt dat het stopt. En misschien is het je al eens opgevallen: hoe meer je het niet wilt, des te heftiger worden de symptomen. Verzet heeft dus geen zin. Het maakt alles juist erger. Maar wat dan wel?

Het mechanisme ontmantelen

MindTuning is een zeer goede methode om van paniekaanvallen verlost te worden. De methodiek ontmantelt het mechanisme dat paniekaanvallen in stand houdt. Het domino-effect dat meestal ontstaat na een eerste paniekaanval wordt onderbroken. Je leert nieuwe oorzaken en triggers die leiden naar paniek te herkennen en omzeilen.

Stel het je eens voor

Hoe zou het leven zijn zonder paniekaanvallen? De vrijheid die het je geeft om weer voor honderd procent de persoon, partner of ouder te zijn die je wilt zijn. Weer optimaal van het leven kunnen genieten!

De nieuwste wetenschappelijke inzichten onderbouwen waarom de MindTuning-technieken zo effectief zijn bij het oplossen en voorkomen van paniekaanvallen. Meer dan 30.000 mensen kregen dankzij de MindTuningmethode hun vrijheid terug.

MindTuning-aanpak angst & fobie

  • Angst is als het ware een klein programmafoutje tussen je oren dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Eerst wordt alle ruis opgespoord en met MindTuning weggenomen. Voortaan dringt de buitenwereld in situaties die je voorheen angstig/ fobisch maakten weer helder tot je door en blijft paniek achterwege.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die zeer effectief is.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanbeveling wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAININGEN

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Tip: Wat je zelf kunt doen

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

naar trainingen

Eerst meer video-tips bekijken?

naar video-tips

Referenties

Groepstraining: Alleen weggaan gaat steeds beter

Mijn complimenten voor de vernieuwde site, ziet er heel mooi uit zo. Met mij gaat het goed. Ik heb de angst voor de angst steeds beter onder controle. Het alleen weggaan gaat steeds beter. Op 19 juni ben ik uitgenodigd voor een bruiloft. Op zich hartstikke leuk, alleen die bruiloft is in Polen, haha. Meteen gingen 'de foute buren' aan de slag en zeiden me dat dat nog teveel gevraagd was. Ik kon ze tackelen door te bedenken dat ik deze mooie ervaring die later een mooie herinnering zal zijn niet wil laten liggen, en heb besloten om wel te gaan. John van Ommeren

Controledwang: Seminar was zeer de moeite waard!

Afgelopen zaterdag ben ik op jullie seminar geweest. Dit seminar was voor mij zeer waardevol. Jullie beschrijving van mijn probleem was voor mij zeer herkenbaar. Tot in detail beschreven jullie wat er tijdens een controle door mij heen gaat. Mede vanwege deze exacte omschrijving sprak mij jullie analyse van mijn probleem ook erg aan. Het feit dat controle een verslaving is en daarbij de absolute beslissing om er direct mee te stoppen, zoals men dat ook doet bij roken, heeft bij mij effect gehad. Jullie gaven nog een paar belangrijke aandachtspunten mee om de dwang het hoofd te bieden. Dit waren voor mij de verplichting om niet meer dan één keer te controleren en onder geen beding terug te gaan om nog eens te controleren. Dit laatste deed ik nogal eens. Ook in het verkeer reed ik vaak een rondje, soms twee en soms drie om te controleren of alles oké was. Onzin natuurlijk, maar ja ik deed het. Met jullie aanwijzingen zoals net genoemd heb ik tot nu toe een verlichte week gehad. Ik controleer in het verkeer niet meer dan één keer en controleer slechts één keer of bijvoorbeeld mijn auto op slot is. Soms druk ik slechts op het knopje van mijn afstandbediening en hoor aan de klik van de autosloten dat het goed is. Vroeger duurde dit nogal eens even voordat ik zelf ook vond dat het oké was. Enkel merk ik ook nog wel eens een controletrekje van vroeger, daar baal ik dan wel even van, maar deze trekjes kosten geen tijd meer zoals dat vroeger wel het geval was. Vroeger begon de gedacht mij steeds meer te beheersen, dat ik aan het eind van de dag iets moest afsluiten, of dat ik de volgende dag ergens heen moet waar ik ook weer weg moet rijden. Dit laatste was bij mij in het verkeer met name het probleem. Deze gedacht legde dan een druk op mijn schouders. Nu denk ik daar ook wel aan, maar meer in de zin dat ik zonder moeite weg kan rijden, of iets af kan sluiten. Ik hoop echter dat ik na verloop van tijd helemaal niet meer denk aan het afsluiten of wegrijden. Zaterdag was voor mij dus zeer de moeite waard. Karel Willems

Dwang: Inmiddels ben ik vrij van dwangneurose

Inmiddels ben ik vrij van dwang en leef weer bijna zonder aan de dwang te denken. Ruim dertien jaar geleden had ik in het verkeer een ervaring, wat de start was van mijn dwangneurose. Op zich een hele normale verkeerssituatie. Ik haalde een fietser in, niets aan de hand. Direct na de inhaalmanoeuvre volgden twee bochten en toen een recht stuk. Door de bochten was ik de fietser snel kwijt uit mijn gezichtsveld. Maar aangekomen op het rechte stuk had ik verwacht dat de fietser de bochten ook wel zou hebben genomen en ik de fietser dus weer kon zien. De fietser zag ik niet. Later bleek dat die bochten fietsend toch meer tijd nodig hadden dan ik toen inschatte. Er was dus niets aan de hand. Inmiddels was het peinzen over waar de fietser was bij mij begonnen en ontstond bij mij een enorme dwang om verkeerssituaties te controleren. Deze controledwang zette zich door naar andere zaken. Ik controleerde of het gasfornuis goed uit was, alle lampen goed uit waren en of de deur goed op slot was. Deze controle maakte het dat ik voor de afsluiting van mijn huis soms meer dan een uur nodig had. In het verkeer reed ik regelmatig terug naar de plaats waar ik net voorbij reed en niet voldoende overzicht had, en dus niet de volledige controle over de verkeerssituatie. De dwang ging zelfs zo ver, dat bij mij de twijfel soms toesloeg of ik het nu goed had gezien, of dat ik het mij had verbeeld. Een jaar of zes geleden begon ik er voor het eerst over te praten en werd ik gewezen op het feit dat ik een dwangneurose had. Een zoektocht naar hulp is toen begonnen. Ik ben terecht gekomen in het circuit van psychologen. Na meerdere behandelingen leek het beter te gaan, maar echt weg is mijn dwang nooit geweest. Midden dit jaar, gevoed met wat mindere ervaringen in mijn leven, kwam de dwang weer in alle hevigheid opzetten. Hiermee kwam tevens het besef dat er wat anders moest gebeuren. Na een zoektocht op internet over het onderwerp ben ik tegen de Mindtuning methode aangelopen. In eerste instantie keek ik er wat sceptisch tegenaan. Als deze methode namelijk niet lukte, wat heb ik dan nog over? Maar goed, uiteindelijk ben ik toch naar het kennismakingsseminar geweest. Toen ik het onderwerp dwang aanstipte, zonder van mijn situatie iets te vertellen, omschreven jullie tot in detail hoe mijn probleem in elkaar zat. Een zo nauwkeurige beschrijving had ik in al die jaren in het psychologen circuit nog niet gehoord. De oplossing volgde snel daarna en inmiddels ben ik vrij van dwang en leef weer bijna zonder überhaupt aan de dwang te denken. Frits van den Berg

Groepstraining: Jullie hebben me mijn leven terug gegeven

In Juli ben ik 2 keer bij jullie geweest , daar ik al jaren "last" had van meerder fobiën. Ik kan niet zeggen dat mijn mind in 1 klap getuned was , maar dat ik er wel aan moest werken. Het valt me heel onopgemerkt op dat ik regelmatig denk ; Bart , het gaat potverdorie hartstikke goed met je ! En dat is ook echt zo , het lijkt nu allemaal zo vanzelfsprekend. Jullie hebben me mijn leven terug gegeven. Klinkt misschien zwaar , maar geloof me , het is echt zo ! Ik ben jullie eeuwig dankbaar en ik zal jullie zeker nooit vergeten ! Dank jullie wel Bart

Paniekaanvallen: Na al dat gedoe met psychiaters is dit een verademing

Ik ben afgelopen 18 november en 12 december bij jullie groepstraining geweest (ik ben diegene die uit Almere komt, en flink last had van paniekaanvallen) Allereerst wil ik jullie zeggen dat ik genoten heb. Echt. Vond het een beetje "thuiskomen". Na al dat gedoe met psychiaters was dit echt een verademing. Mijn diepe respect voor jullie. Echt grote klasse. Vind het heel erg dapper. Het gaat een stuk beter met me. Ik zit alleen nog met 2 vragen. 1: Als ik ga slapen krijg ik op het moment dat ik bijna in slaap val een heftige paniekgolf. Ongeveer wanneer ik net begin met dromen. Ik schiet dan weer wakker en ben buiten adem. M`n hart gaat als een razende tekeer. Dit duurt dan ongeveer 30 seconden en is weer weg. Dat gebeurt zeker 10 x en dan val ik pas in slaap. Ik weet niet zo goed hoe ik mezelf hier tegen moet wapenen met jullie "tools". Het gebeurt voornamelijk als ik veel stress heb gehad die dag. Als het relaxed geweest is slaap ik prima in. Heb jij een tip hoe ik dit op kan lossen?? 2: Ik wil nooit een beetje maar altijd alles. En uiteindelijk bereik ik altijd wat ik wil. Maar ik voel me nu zo onzeker. Minste of geringste pijntje in mijn lijf ga ik weer helemaal op tilt. Onzeker op afspraken en om bepaalde allerdaagse problemen op te lossen. Al met al dus nogal ongemakkelijk (en dan druk ik het heel zachtjes uit) Maarrrr, m`n paniekaanvallen verder zijn eigenlijk weg. Echt geweldig, maar ook dat maakt me onzeker... Weet het niet zo goed allemaal. Is het raadzaam om gewoon nog een keertje deel te nemen aan de groepscoaching? Of persoonlijke coaching? Of hoort dit er bij en slijt het er vanzelf uit? Laat me even weten wat verstandig is. Alvast bedankt voor jullie reactie. Groetjes Ans.

Dwang: – Ik ben zo blij dat ik mijn leven weer terug heb

Hierbij laat ik jullie nog even weten hoe het met me gaat. Ik kan Godzijdank nog steeds niet jullie ongelijk bewijzen! Het werkt echt en ik ben zo ontzettend blij dat ik mijn leven weer terug heb gekregen dankzij jullie methode. Het is heerlijk om weer in de echte wereld te staan met beide voeten op de grond. Ik doe eerlijk gezegd al een tijd niet meer mijn ontspanningsoefeningen die ik van alle therapeuten moest doen en misschien is dat wel niet slim, maar ik besteed mijn tijd aan allerlei leuke dingen. Ik voel me zekerder, kan sneller beslissingen nemen en heb zoveel meer rust in mijn lijf gevonden. Af en toe komt de hyper wel terug en de 'angstbeelden'. Obsessieve stoornis noemde ze het. Ik heb de informatie erover weggegooid en kijk alleen nog maar op jullie site. Dat helpt tenminste. En als ik het heb, ga ik meteen weer aan de slag met alle informatie die ik op de cursus heb geleerd. Het probleem duurt daardoor steeds korter en is beter te handelen. Het werkt gewoon wat jullie me hebben geleerd, ik kan het niet anders van zeggen. In plaats van 24 uur, heb ik er dan maar 10 minuten last van. Gevlogen heb ik nog niet en dat ga ik over een maand doen (ik ga op huwelijksreis). Ik krijg er nog wel wat kriebels in mijn buik van, moet ik zeggen, maar we gaan de methodes weer toepassen en het wordt vast en zeker een betere vlucht dan ooit. Ik trap de 'foute buren' onderweg wel naar buiten. Ik ga in ieder geval ontzettend mijn best doen en denk dat ik misschien jullie boek maar ga bestellen voor in het vliegtuig dan houd ik daar even de aandacht op gevestigd.   Marianne

Angst en paniek: Het was voor mij een doorbraak!

Geen betere manier om het jaar af te sluiten met een oprechte dankbetuiging aan jullie! Ik heb met de angst- en paniekstoornis waarmee ik meer dan 30 jaar heb rondgezeuld altijd het gevoel gehad dat het in grote mate een autonoom proces was, waartegen ik me maar ten dele en dan nog slechts met heel veel energievretende inspanning kom verweren. Echt een gevecht tegen windmolens. Jullie inzicht over het reageren van het lichaam op het innerlijke plaatje was voor mij een doorbraak. Ik vecht niet meer maar neem waar. Er staan prachtige HOGE bomen bij me aan het eind van de straat. Voor jullie coaching had ik deze nooit opgemerkt. En wat is Nederland wijds. Het gaat goed met me! En ja jullie lezen het goed, er staat in de vorige zin niet NOG STEEDS. Geen twijfel meer. Sommige dingen zijn na zo'n lange tijd nog wat onwennig en spannend. Maar dan spannend als uitdaging. Het zelfvertrouwen ijlt na op de ontwikkelingen maar groeit met de dag. Mijn negatieve zelfbeeld stel ik in positieve zin bij. Heel veel dank en ik hoop jullie op één van de zaterdagseminars te zien. Niet dat ik dit nodig heb, maar gewoon om nog weer even de sfeer en de kick van de 2 geweldig goede dagen van de groepscoaching te proeven. Groet en een heel goed nieuwjaar gewenst, Patrick

Dwang: Het gaat veel beter!

Ik had het probleem dat ik veel controleerde voor het slapen gaan en dat ik vies was van mijn vader. Het grootste probleem was nog wel die controle ( een half jaar geleden deed ik daar nog 2 uur per dag over voor ik ging slapen, de laatste tijd een kwartier ). Nou hebben jullie mij verteld dat ik in gedachten moet houden wat ik wil en er lekker over dromen. Gisteravond is de tijd gekomen dat ik het zat was en dat ik mijn droom ging waarmaken. Ik ging net zoals elk ander mens gewoon mijn tanden poetsen, naar de wc, lichten uit en naar bed. Ik wilde gewoon eens voelen hoe dat was. En toen ik eenmaal in bed lag, dacht ik bij mezelf: en nu blijf ik gewoon liggen ook. Ik ben er klaar voor om te stoppen met controleren. En ik bleef liggen. Heb 2 uur wakker gelegen van de spanning, maar ben wel in slaap gevallen en werd vanochtend als een nieuw mens wakker. Ik heb nu zin om 's avonds te gaan slapen in plaats van er tegenop te zien. Vandaag was ik bang angstaanvallen te krijgen, maar tot nu toe gebeurde er helemaal niets! Ook ging het niet goed tussen mij en mijn vriend, we woonden samen. Nou, inmiddels woon ik nu in een heel fijn studentenhuis met hele leuke mensen en de relatie is uit! Ik geniet met volle teugen van mijn vrijgezell(ig)e leven! Sinds die groepscoaching gaat het gewoon veel beter, alles is een stuk leefbaarder. Ik wil jullie graag bedanken voor alle goede raad en het vertrouwen en ik denk dat ik misschien nog wel binnenkort op een seminar kom voor een peptalk. Veel succes met alles wat jullie doen en misschien zien jullie me het eerstvolgende seminar. Corrie

Paniekaanvallen: Mijn echtgenote wil ook een persoonlijk consult

Inmiddels alweer ongeveer vier jaar geleden ben ik zelf bij jullie geweest ivm paniekaanvallen. Sinds die tijd gaat het meer dan goed met mij. De reden dat ik jullie nu benader heeft echter een andere reden. Mijn echtgenote gaat thans door een moeilijke periode waarbij ik bang ben (zij deelt deze angst) dat zij op het punt staat 'over haar theewater te raken'. Zij heeft een eigen zaak en een karakterstructuur die nogal perfectionistisch te noemen is. Daarnaast denken wij dat haar functioneren zowel prive als zakelijk voornamelijk wordt beheerst door angsten. Geen vakantie nemen vanuit de angst dat het mogelijk niet goed zal gaan op de zaak. Gezien de ernst van de situatie zou mijn echtgenote graag op zeer korte termijn eens een afspraak met jullie willen maken voor een privésessie. Zelf ben ik ongeveer twee of driemaal bij jullie in Waddinxveen geweest. Zou het mogelijk zijn om mij hierover even te bellen of te mailen? Voor mijn echtgenote ligt het wat moeilijk om telefonisch contact te hebben aangezien zij de hele dag in een drukke zaak staat. Ik zou het op prijs stellen om op korte termijn in ieder geval wat te horen. David

Dwang: Ik ben voor 100 procent genezen!

Allereerst duizendmaal dank voor alle hulp die ik zo onbaatzuchtig van jullie heb gekregen op een moment dat ik het echt niet meer helder kon zien. Ook mijn excuses voor de lange tijd stilte van mijn kant na onze gesprekken. Ik heb na ons laatste gesprek even een tijd voor mezelf genomen om eens goed te analyseren hoe het nou zat. Zeker nadat ik kort na onze afspraak merkte ik dat ik niet afhankelijk moest worden van een afspraak met jullie. Omdat de neiging om jullie iedere week wel even te bellen wel aanwezig was zodat ik mijn (dwang) weer wat duidelijker kon plaatsen. Wel nu! Ik ben voor de volledige 100 procent genezen en weet precies hoe het zit. Namelijk dat het er nooit is geweest. Het probleem zit hem erin dat als je je zelfgemaakte innerlijke filmpjes meer gaat geloven dan de zo voor de hand liggende realiteit, je haast niet meer in staat bent om onderscheid te maken. Ach zit ik jullie dat nou te vertellen... Tsja ik ben enthousiast over het tunen van de mind.   Bedankt daarvoor!!!!! Ben

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.