Bel ons

'Er is een wereld voor mij opengegaan!'

Negatief zelfbeeld

Heb je een negatief zelfbeeld? Dan zit dat je vrijwel dagelijks in de weg. Je kijkt niet alleen negatief naar jezelf. Maar ook met de ogen van anderen. Je vult in wat zij van jou denken. Je bent ervan overtuigd dat vrijwel niemand jou echt ziet zitten.

Ervaring negatief zelfbeeld

Ga je solliciteren, een nieuwe studie doen, een nieuwe functie bekleden, of heb je een examen? Dan verzin je dat het je waarschijnlijk toch niet gaat lukken. Je vindt jezelf in niets goed of nergens in uitblinken. Geven anderen jou een compliment over je kwaliteiten, dan ben je er van overtuigd dat ze je in de maling nemen. Je hebt een mechanisme ontwikkeld om je te beschermen tegen tegenvallers. Immers, dan doet het straks minder pijn, zo denk je.

Automatisme

Negatief over jezelf denken is een automatisme. Je ontwikkelt je zelfbeeld tijdens je kinderjaren. De ervaringen die je hebt opgedaan en het voorbeeld dat je opvoeders gaven, spelen een grote rol. Misschien ben je de eerste jaren van je leven vaak bekritiseerd. En heb je regelmatig gehoord dat er van alles aan je gedrag, uiterlijk en/ of prestaties mankeerde. Of werd een compliment altijd gevolgd door de opmerking dat het nog beter kon. Maar ook als je gepest werd, heeft dat bijgedragen aan een slecht zelfbeeld.

Gevolgen

Als je een slecht zelfbeeld hebt, zijn heel veel dingen moeilijk voor je die voor anderen vanzelfsprekend zijn. Je twijfelt vaak aan jezelf, schaamt je, voelt je schuldig en bent uitgesproken negatief over jezelf. Daarom zal je niet snel aan iets nieuws beginnen. Een uitdaging is voor jou een probleem. Je denkt dat anderen je negatief en kritisch bekijken. In gezelschap zal jij je:

  • Onzichtbaar maken
  • Niet voor je mening uitkomen
  • Geen of weinig initiatief tonen

Het tegendeel komt ook voor. Dan uit een slecht zelfbeeld zich in

  • Agressiviteit
  • Jezelf overschreeuwen
  • Aandringen/ je mening opdringen
  • Uitsloverij
  • Veel aandacht vragen

Als je niets doet aan een slecht zelfbeeld, loop je de kans dat je een sociale fobie ontwikkelt. Zoals bloosangst, trilangt, spreekangst of stotteren. Als gevolg daarvan ga je sociale situaties mijden.

Symptomen negatief zelfbeeld

  • Trillen/ blozen/ stotteren/ zweten
  • Verhoogde hartslag
  • Trillende stem/ hoge adem/ hyperventileren
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Tintelingen/ duizelingen/ droge mond
  • Willen vluchten

Oplossing

Wees gerust, want er is een veilige en vertrouwde oplossing om van een negatief zelfbeeld af te komen. Pieter Frijters, grondlegger van MindTuning™, ontwikkelde een wetenschappelijk onderbouwde methode om iedere vorm van onzekerheid, angst, snel en definitief te elimineren. Meer dan 30.000 mensen kregen dankzij deze methodiek hun vrijheid weer terug.

Tip: Jezelf motiveren

Meer tips

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters. Op de pagina alle trainingen tref je alle MindTuningoplossingen overzichtelijk op een rij. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Jouw voordeel:

Kies je voor de Groepstraining of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Oplossingen

Eerst meer video-tips zien?

naar video-tips
NU over MindTuningNU over MindTuningLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.