Bel ons

'Alle psychiaters samen krijgen niet voor elkaar wat jullie doen'

Lichamelijke angsten

De lichamelijke angst die het vaakst voorkomt is hyperventilatie. Gevolgd door hypochondrie, de angst om ziek te worden. Ook emetofobie, ofwel de angst om over te geven, is een veel voorkomende lichamelijke angst. Zij hebben met elkaar gemeen dat je in paniek raakt en dat de buitenwereld dan nauwelijks tot je doordringt.

Herken je dit?

  • Je let voortdurend op je eigen lichaam en voelt van alles
  • Jeuk, kramp, een steek, een pijntje zie je als teken dat je ernstig ziek bent
  • Je raakt in paniek van lichamelijke verschijnselen
  • Het is bijna niet mogelijk om je gerust te stellen dat je niets mankeert
  • Je bent alert op je ademhaling/ bang om het benauwd te krijgen
  • Je raakt in paniek bij het idee dat iemand ziek is en je kan aansteken

De angst die lichamelijke sensaties in bepaalde situaties bij je teweeg brengen, zorgen voor allerlei lichamelijk symptomen en klachten die je nog angstiger maken. De meest voorkomende reactie is dat je controle over deze symptomen probeert te krijgen. Het werkt niet. Het zorgt er juist voor dat ze nog heviger worden.

Symptomen en klachten bij lichamelijke angsten

  • Hartkloppingen/ benauwheid
  • Transpireren/ koude rillingen
  • Duizeligheid/ droge mond/ beven
  • Tintelingen/ doof gevoel
  • Misselijkheid/ buikpijn/ diarree/ hoofdpijn
  • Het gevoel flauw te vallen/ gek te worden/ dood te gaan

Oplossing

Leven met een lichamelijke angst is verschrikkelijk. Voor jezelf, maar ook voor je partner, eventuele kinderen en anderen die je na staan. Je kunt niet voor honderd procent de persoon, partner of ouder zijn die je zou willen zijn.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder angst- en fobieklachten. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn om zonder angst of fobie weer optimaal van het leven te genieten?

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die zeer effectief is.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanbeveling wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAININGEN

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Aanpak angst & fobie

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Tip: Hoe ontsnap je aan een hyperventilatie-aanval?

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

naar trainingen

Eerst meer video-tips zien?

naar video-tips

Referenties

Slikangst: Mijlpaal bereikt!

Vorig jaar heb ik deelgenomen aan de trainingsessies op 3 en 17 februari. Nog altijd speelt mijn slikangst een rol, maar de visualisatieoefeningen krijg ik niet gewoonweg niet meer weg uit mijn denken en dat heeft me al door menige maaltijd heen geholpen. Begin dit jaar heb ik een mijlpaal bereikt: in het bijzijn van vreemde mensen op een vreemde, drukke locatie heb ik 95 procent van mijn bord leeggegeten! Ik was toch wel zo trots op mezelf. Ik wist dat ik het kon, de tijd zou het leren! Nu is mijn plan ook MTRT verder te gaan beheersen. Mag ik alsnog een keer komen ´bijtanken´ op een seminar? Mijn hoofd probeer ik zoveel mogelijk omhoog te houden. Vaak lukt me dat wel, zo zie ik meer. Binnenkort ga ik weer op reis door Europa, ga ik alles daar weer proberen! Wat jullie hebben gedaan en de feedback is werelds. Dank daarvoor! Coby van Z

Plasangst: Ik durf nu meer te ondernemen

Op 19 juni dit jaar heb ik een groepscoaching van jullie meegemaakt. Deze gebeurtenis was zeer verhelderend en nuttig. Ik ben dankzij jullie minder zenuwachtig en durf meer te ondernemen. Eric F

Een sessie was voldoende

Allereerst een Merry X-mas en de beste wensen voor een heel goed en voorspoedig nieuw jaar. Met trekking tot onze afspraak van morgen merk ik de laatste tijd en met name de afgelopen dagen dat ik eruit ben. Ben gelukkiger dan ooit en kan weer normaal functioneren zoals de oude ik. Dit wil wellicht niet zeggen dat de hyperventilatie nooit terugkomt. In dat geval doe ik graag een beroep op jullie. Maar zoals nu blijkt was het godzijdank van tijdelijke aard. Ik heb vanmorgen zelfs weer gevlogen zonder een greintje angst en met de oude vlinders in mijn buik van plezier. Dank jullie wel voor de eerste sessie, dit heeft veel goeds gedaan! Met vriendelijke groet, A. S.

Hypochondrie: Ik was bang dat ik iets in mijn hoofd had

Waarschijnlijk herinneren jullie je mij niet meer, maar ik zat in de groep met onder andere Karlijn en Sonia. Ik wil jullie nog bedanken voor de groepscoaching die je hebt gegeven in januari dit jaar. Ik was bang dat ik iets in mijn hoofd had en ontkende dat ik "gewoon" overspannen was. Jullie hebben me laten zien dat je alles in het juiste perspectief moet zien. Achteraf weet ik ook dat ik er in januari nog niet was. Op dat moment dacht ik van wel maar helaas was dat niet zo. Momenteel voel ik me goed en kan af en toe nog wel twijfelen over dingen die ik voel maar wanneer ik dan het beeld weer volledig maak (met kleuren, bewegingen etc.) komt het allemaal weer vrij snel in orde. Daarnaast is het mij ook gelukt om andere mensen te overtuigen van jullie gelijk en dat is ook wel erg grappig. Daarom hartstikke bedankt voor de nuttige tips en ik wens jullie nog veel succes met jullie toekomstige coachings. Frida Arlon-Perrusco

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.