Bel ons

'Ik kan weer gaan en staan waar ik wil'

Burn-out/ rijangst

Vaak openbaren de eerste symptomen van een burn-out zich in de auto. Dat overkwam ook Pieter Frijters zelf, ruim een kwart eeuw geleden. De paniekaanval die hem overviel was zo heftig dat hij ervan overtuigd was dat hij dood ging. Het eerste waar hij aan dacht was: ‘Ik heb niet eens een testament gemaakt…’

Symptomen paniekaanval

  • Verhoogde hartslag/ pijn op de borst
  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Duizelingen/ tintelingen/ droge mond
  • Trillen/ zweten
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Het gevoel flauw te vallen of dood te gaan

Pieter Frijters begreep totaal niet wat er met hem aan de hand was. Hij kon onmogelijk nog zijn werk doen en ging met ‘piekerverlof’. Iedere dag hoopte hij dat het morgen beter zou worden. Al met al duurde het 3 jaar voordat hij besloot om definitief zijn – wat toen nog overspannenheid heette – aan te pakken. Hij ontwikkelde MindTuning, een methodiek om angst, paniek en burn-out effectief op te lossen.

Een ernstig signaal

Dikwijls blijkt rijangst een ernstig signaal van burn-out. Dat eerste gevoel van totale paniek in de auto wil je waarschuwen. Het schreeuwt: ‘DOE HET ANDERS DAN JE DEED, DAN KRIJG JE IETS ANDERS DAN JE KREEG!’

Controle

Maar ook jij zal in een vergelijkbare situatie waarschijnlijk, net als Pieter Frijters toen, alles in het werk stellen om de symptomen onder controle te krijgen. Juist dat is funest. Want je krijgt jezelf met geen mogelijkheid onder controle. De symptomen worden juist erger.

Rijlessen zijn niet aan jou besteed

Rijlessen zijn niet nodig als je rijangst hebt. Want bijna iedereen met rijangst kan uitstekend autorijden. Het probleem zit tussen je oren en daar dient het te worden opgelost.

Programmafoutje

Zolang dat niet is gebeurd, is het waanzin om op de snelweg te rijden. Zowel met als zonder begeleiding. Er is namelijk in je bovenkamer een programmafoutje ontstaan. Deze moet eerst verholpen worden. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je rijangst in plaats van minder, erger wordt.

Herstel van burn-out

Het herstel van burn-out begint direct nadat je rijangst is opgelost. Logisch, want het is juist de angst die je in de greep houdt van burn-out. Dat wil niet zeggen dat je meteen daarna fitter bent dan ooit. Maar als je alle adviezen opvolgt, is dat wel je toekomstperspectief.

MindTuning maakt het mogelijk dat je met geen mogelijkheid meer in paniek raakt als je op de snelweg rijdt. Je krijgt unieke MindTuning™-gereedschappen waarmee je het herstel versnelt en in de toekomst paniekaanvallen en burn-out voorkomt.

Gratis refreshbijeenkomsten

Er zijn regelmatig gratis dagdelen om je op te frissen die voorkomen dat je opnieuw afglijdt.

Tip burn-out/ rijangst: Wat wil je wel?

Meer tips

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters. Op de pagina alle trainingen tref je alle MindTuningoplossingen overzichtelijk op een rij. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Jouw voordeel:

Kies je voor de Groepstraining of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Oplossingen

Eerst meer video-tips zien?

naar video-tips
FLOW: Burn-out en rijangstFLOW: Burn-out en rijangstLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.