Bel ons

'Mijn angst is opgelost. Ik voel me vrij'

Angst voor dieren of insecten

De meest bekende angsten voor dieren zijn: angst voor honden, muizen, duiven en spinnen. Maar ook angst voor wespen, slangen en wormen komt dikwijls voor. Al deze angsten hebben met elkaar gemeen dat ze heftige paniek teweeg brengen en je leven behoorlijk kunnen beheersen.

Zodra je panisch bent voor één diersoort, bijvoorbeeld spinnen, wordt dit een specifieke fobie of dierenfobie genoemd. Er bestaan ook meervoudige dierenangsten. Je bent bijvoorbeeld bang voor alles dat zich opdringt, zoals snuffelende honden en kopjes gevende katten. Of voor alles wat vliegt, of wat kruipt.

Paniek

Zodra je het dier ziet wat angst inboezemt, bestaat er in de hele wereld niets anders meer. Alle logica van de wereld kan je op dat moment niet helpen.

symptomen bij angst voor dieren/ insecten

  • Niet meer helder kunnen denken
  • Verstijven/ trillen/ zweten
  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Snelle hartslag/ druk op de borst
  • Tintelingen/ droge mond/ duizeligheid
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Gevolgen

Om klachten en symptomen te voorkomen, ga je situaties vermijden. Vaak begrijpt je omgeving dit niet. Je moet je maar over je angst heenzetten! Het is een goed bedoeld advies dat je kunt missen als kiespijn. Wie nooit een paniekaanval heeft gehad, heeft geen idee wat jij doormaakt en wat wel en niet werkt.

Oplossing

Wil je je angst voor dieren of insecten niet langer je leven laten beheersen? En het niet overbrengen op je kinderen? Wees gerust, want deze angst wordt veilig en vertrouwd opgelost.

Pieter Frijters, grondlegger van MindTuning™, ontwikkelde een wetenschappelijk onderbouwde methode om iedere vorm van angst, snel en definitief te elimineren. Meer dan 30.000 mensen kregen dankzij deze methodiek hun vrijheid weer terug.

Aanpak angst voor dieren/ insecten

  • Angst  is als het ware een programmafoutje tussen je oren dat ooit is ontstaan en ruis veroorzaakt. Het gevolg is dat de buitenwereld nauwelijks of niet meer doordringt.
  • Eerst wordt alle ruis opgespoord en met MindTuning weggenomen.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van nieuwe angsten voorblijft.

Tips om zelf te doen

Hieronder krijg je vast twee MindTuningtips waarmee je zelf aan de slag kunt!

Tip 1: Neem visueel ruimte in

Veel mensen met een angst of fobie gebruiken hun visuele systeem niet of nauwelijks. Zij staren veel, kijken naar beneden of, nog erger, ze maken hun visuele ruimte zo klein mogelijk. Maar hoe minder visuele ruimte je inneemt, hoe groter je angst of fobie wordt. Kijk daarom altijd goed om je heen met aandacht en interesse. Waar je ook bent, laat je ogen rustig over je omgeving glijden.

Niet staren

Belangrijk is dat je niet lang blijft staren naar een enkel punt. Neem in iedere ruimte waar je komt de hele ruimte in je op. Je zal merken dat je ontzettend veel meer gaat zien dan je nu toe deed. Jouw wereld wordt letterlijk groter. Je gaat je meteen een stuk beter voelen.

Het hier en nu

Visueel ruimte innemen voorkomt dat je naar binnen keert en je eigen innerlijke angstige film af gaat draaien. Door goed waar te nemen blijf je in het hier en nu.

Tip 2: Angst voor dieren: Hoe ontsnap je aan hyperventilatie?

Meer tips

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters. Op de pagina alle trainingen tref je alle MindTuningoplossingen overzichtelijk op een rij. Van persoonlijk consult, of groepstraining tot zelf doen met e-learning.

Jouw voordeel:

Kies je voor de BAS training | Burn-out – Angst – Stress  of een 1 op 1 consult, dan krijg je GRATIS toegang tot een E-Trainingpakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

oplossingen
TELEGRAAF: Nooit meer bang zijnTELEGRAAF: Nooit meer bang zijnLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.