Bel ons

'Mijn angst is opgelost. Ik voel me vrij'

Angst voor dieren of insecten

De meest bekende angsten voor dieren zijn: angst voor honden, muizen, duiven en spinnen. Maar ook angst voor wespen, slangen en wormen komt dikwijls voor. Al deze angsten hebben met elkaar gemeen dat ze heftige paniek teweeg brengen en je leven behoorlijk kunnen beheersen.

Zodra je panisch bent voor één diersoort, bijvoorbeeld spinnen, wordt dit een specifieke fobie of dierenfobie genoemd. Er bestaan ook meervoudige dierenangsten. Je bent bijvoorbeeld bang voor alles dat zich opdringt, zoals snuffelende honden en kopjes gevende katten. Of voor alles wat vliegt, of wat kruipt.

Paniek

Zodra je het dier ziet wat angst inboezemt, bestaat er in de hele wereld niets anders meer. Alle logica van de wereld kan je op dat moment niet helpen.

symptomen bij angst voor dieren/ insecten

  • Niet meer helder kunnen denken
  • Verstijven/ trillen/ zweten
  • Hoge adem/ hyperventilatie
  • Snelle hartslag/ druk op de borst
  • Tintelingen/ droge mond/ duizeligheid
  • Gevoel flauw te vallen/ dood te gaan

Gevolgen

Om klachten en symptomen te voorkomen, ga je situaties vermijden. Vaak begrijpt je omgeving dit niet. Je moet je maar over je angst heenzetten! Het is een goed bedoeld advies dat je kunt missen als kiespijn. Wie nooit een paniekaanval heeft gehad, heeft geen idee wat jij doormaakt en wat wel en niet werkt.

Het kan anders

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet zonder zonder angst- en fobieklachten. En de vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn om zonder angst of fobie weer optimaal van het leven te genieten?

Duurzame oplossingen angst en paniek

GROEPSCOACHING is het meest POPULAIR. Meer dan 10.000 mensen kozen eerder voor deze 2 daagse training die uiterst effectief is.

ASSERTIVITEITSTRAINING is een aanrader wanneer je ook moeite hebt met NEE zeggen en om voor de belangen van jezelf of je functie op te komen.

PERSOONLIJKE coaching is effectief en een aanbeveling wanneer tijd en privacy belangrijk voor je zijn. Wij adviseren 2 sessies persoonlijke coaching van 2.15 uur.

E-TRAINING is ideaal wanneer je de voorkeur geeft aan zelfhulp. Het is een uitgebreid pakket en heeft een cliënt-waarderingscijfer van 8.1.

ALLE TRAININGEN

E-TRAININGEN

Waarom langzaam als het sneller kan…

Met MindTuning™ leer je om je eigen herstelvermogen te mobiliseren. De uitwerking die de toepassing op je heeft blijkt ongekend, zowel in snelheid als duurzaamheid.

Mindtuning™ is door Pieter Frijters in 1992 ontwikkeld om zelf burn-out, stress en niet-reële angsten snel en adequaat op te lossen. Zijn uitgangspunt: ‘Ieder negatief gevoel dat in één keer ontstaat, heeft de potentie om in één keer op te lossen’. Hij coachte meer dan 30.000 mensen.

Aanpak angst & fobie

  • Eerst wordt alle ruis in je brein die angst veroorzaakt opgespoord en met MindTuningoefeningen weggenomen. Vergelijk het met een oude radio die niet goed stond afgesteld op een zender. Zo wordt je brein weer ontvankelijk gemaakt en dringt alles weer helder tot je door. Je paniek blijft dan achterwege en zo kom je weer volledig in je energie.
  • Vervolgens leer je hoe je in de toekomst het ontstaan van angst en fobie voorblijft.

Pak je voordeel!

* Bij groepstraining en 1 op 1 consult krijg je ter ondersteuning GRATIS toegang tot een E-Training pakket naar keuze met duidelijke uitleg en video’s.

Tip om zelf te doen:

Neem visueel ruimte in

Veel mensen met een angst of fobie gebruiken hun visuele systeem niet of nauwelijks. Zij staren veel, kijken naar beneden of, nog erger, ze maken hun visuele ruimte zo klein mogelijk. Maar hoe minder visuele ruimte je inneemt, hoe groter je angst of fobie wordt. Kijk daarom altijd goed om je heen met aandacht en interesse. Waar je ook bent, laat je ogen rustig over je omgeving glijden.

Niet staren

Belangrijk is dat je niet lang blijft staren naar een enkel punt. Neem in iedere ruimte waar je komt de hele ruimte in je op. Je zal merken dat je ontzettend veel meer gaat zien dan je nu toe deed. Jouw wereld wordt letterlijk groter. Je gaat je meteen een stuk beter voelen.

Het hier en nu

Visueel ruimte innemen voorkomt dat je naar binnen keert en je eigen innerlijke angstige film af gaat draaien. Door goed waar te nemen blijf je in het hier en nu.

Meer tips en oefeningen vind je in de boeken van Pieter Frijters.

Naar trainingen

Eerst meer tips van Pieter Frijters op video zien?

Naar video-tipsreferenties
TELEGRAAF: Nooit meer bang zijnTELEGRAAF: Nooit meer bang zijnLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.