Bel ons

'Ik heb de 'knop' gevonden! Wat een vrijheid'

Blogs

Zeven tips om beter te functioneren

beter functioneren

De wet van verbetering

Hoe zorg je voor een optimale mindset gedurende de dag? En raak je in flow in plaats van in de stress? 7 tips om betekenisvol en productief zijn.

1.      Begin de dag met passie

Start de dag nooit met het lezen van e-mails en het kijken op je telefoon. Doe als eerste iets waar je echt blij van wordt. Je gaat er dan helemaal in op. Er is geen ruimte voor piekeren en  je zorgen maken. Lees in een boek dat inspireert, ga studeren, ga wandelen, schrijven, doe fitness,  een yoga-oefening, mediteer, rek en strek je lichaam of doe iets anders waar je jezelf gemakkelijk in verliest.

2.      Maak een planning

Maak na het begin van de dag een planning voor wat je wilt afwerken. Check daarna pas je e-mailbox en telefoon. Je creëert daarmee een andere mindset dan als je meteen in de dagelijkse hectiek duikt.

3.      Beweeg

Ga minstens 2x per dag 20 minuten bewegen: wandelen, fietsen, hardlopen, fitness enz. Het maakt je geest helder en creatiever. Tijdens het bewegen wordt de verbinding tussen linker en rechter hersenhelft verbeterd. Ook de bloeddoorstroming in je hersenen wordt beter. Als je flink beweegt maken je hersenen stofjes aan, waardoor je je prettiger gaat voelen.

4.      Doe hersengymnastiek

Pas op voor teveel routine. Je laat kansen liggen voor je hersenen om nieuwe verbindingen te maken. Daarom is het goed om nieuwe dingen te doen en te leren. Integreer het in je dagelijkse bezigheden. Van je tanden poetsen en eten met je linker- in plaats van rechterhand, een andere route nemen naar kantoor, tot het leren bespelen van een instrument. Het maakt je flexibeler en slimmer.

5.      Doe 1 ding tegelijk

Multitasken wordt vaak gezien als een goede eigenschap die je productiever maakt. Onderzoeken wijzen uit dat dit niet klopt. Multitasken maakt de hersenen een stuk langzamer en verlaagt je IQ. Je neemt minder op en wordt slordiger. Bovendien maakt je lichaam stresshormonen aan. Eén ding tegelijk doen maakt je gelukkiger, creatiever, meer ontspannen en productiever.

6.      Alles mag

Verander moeten in mogen. ‘Ik mag naar mijn werk’ brengt je in een andere mindset dan ‘ik moet’. ‘Ik moet naar de winkel’ is een opgave. ‘Ik mag boodschappen doen’, maakt je dankbaar. ‘Ik moet koken’ wordt een haastklus. ‘Ik mag koken’ maakt je creatief. Je maakt lekkerdere en meer gezonde recepten. Vervang de hele dag het woord moeten in ‘ik mag, ik wil of ik ga’. Je zult zien dat jij je prettiger voelt en betere keuzes maakt.

7.      Pas de wet van verbetering toe

Kost het moeite om bovengenoemde veranderingen door te voeren?  Focus je niet op het vechten tegen, of veranderen van het oude. Richt al je energie op het uitvoeren van nieuwe gewoonten en vooral: geniet er van!

Lees ook:
Wat is MindTuning Boeken van Pieter Frijters

Alle trainingen
Privé: 'Ik moest van die angst af'Privé: 'Ik moest van die angst af'Lees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.