Bel ons

'Bij MindTuning vond ik precies wat ik zocht'

Burn-out & Stress

Werkstress

Waarom het zo ver laten komen als het niet nodig is?

Werkstress vergalt het plezier op de werkvloer. Het is een van de belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim in ons land. Als je denkt dat stress op het werk er nu eenmaal bij hoort, heb je het mis. Werken zonder stress is BEREIKBAAR voor IEDEREEN.

We brengen in Nederland gemiddeld 30 uur per week door op ons werk. Daarmee maken we als werknemers de minste uren in Europa. Dat zou moeten leiden tot minder stress, zou je denken. Er staat echter tegenover dat de arbeidsproductiviteit van de gemiddelde Nederlandse werknemer tot de hoogste van de wereld behoort.

We werken minder uren en harder!

Komen daar zaken bij als:

  • Teveel of te weinig uitdaging en verantwoordelijkheid
  • Angst om je baan kwijt te raken
  • Problemen met een leidinggevende
  • Ongewenst gedrag van collega’s
  • Tegenwerking of treiteren,

Dan loopt de stressbarometer snel op. Totdat je de limiet van wat je aankunt overschrijdt. Het gevolg? Angst, paniekaanvallen, burn-out, ziektewet!

WAAROM ZOU JE HET ZO VER LATEN KOMEN ALS HET NIET NODIG IS?

MindTuning™ heeft verschillende tools en trainingen om werkstress ‘INCOMPANY’ snel uit de weg te ruimen. Oplossingen die je sterker en weerbaar maken. En ervoor zorgen dat je floreert op de werkvloer.

Oplossing 1: Training Sociale zelfverzekerdheid

Voor iedereen die kampt met werkstress door o.a.:

  • Ongewenst gedrag en pesterijen op het werk
  • Moeite om ‘NEE’ te zeggen
  • Steeds terugkerende problemen met een leidinggevende
  • Angst om fouten te maken
  • Alles perfect willen doen
  • Werk dat je boven het hoofd groeit
  • Te weinig uitdagende, eentonige arbeid
  • Angst om je baan te verliezen
  • Angst om in het middelpunt van de belangstelling te staan en het woord te nemen

Dit leer je:

  • In een klap korte metten maken met ongewenst gedrag en pesten van collega’s en leidinggevenden. Je kunt de training, met de hele afdeling van je werk, volgen. Het leidt tot betere communicatie, samenwerking en een stressvrije sfeer waarin collega’s elkaar helpen en stimuleren.
  • Simpele, doeltreffende gereedschappen die vergaderstress elimineren.  Extra bonus: voortaan kom je veel beter uit de verf, omdat je je ideeën nu wel durft te presenteren en zij echt gehoord worden.
  • Perfectionisme loslaten, je eigen valkuilen herkennen en een andere weg inslaan. Zodat werkzaamheden niet langer meer duren dan nodig en werk zich niet langer onnodig blijft opstapelen.
  • ‘Nee’ zeggen. Zodat je voortaan niet nog meer werk naar je toetrekt dan je aankan en anderen daarvan gaan profiteren. Of je juist wordt opgescheept met het meest saaie werk dat er is. Want teveel werk op je schouders nemen, of continu onder je kunnen moeten presteren, dát zorgt voor ongelooflijk veel stress.
  • Doeltreffend communiceren met je leidinggevenden en collega’s over wat je voortaan wel wilt en van hen verwacht.

Oplossing 2: Onderhoudsbeurt

Machines ondergaan regelmatig een onderhoudsbeurt. Maar ook werknemers kunnen wel eens een oppepper gebruiken. Dit om vitaal en stressbestendig te blijven. Een goede vitaliteitstraining is erop gericht om stress te elimineren en zo een burn-out te voorkomen.

Dit leer je:

  • Het ontwikkelen van een meer open mind. Zodat je je op iedere plek en in iedere redelijke situatie volkomen op je gemak voelt en in staat bent om optimaal te presteren.
  • Vergroten van je mentale fitheid. Zodat je leert omgaan met tegenslagen, prettig assertief wordt, met vervelende collega’s om leert gaan en stressvrije momenten inbouwt.
  • Vergroten van je emotionele intelligentie, een randvoorwaarde om relaties aan te gaan, bruggen te bouwen, te enthousiasmeren, motiveren, problemen op te lossen en veranderingen te begeleiden.
  • Vergroten van je fysieke fitheid. Welke gewoontes kun je beter afleren en waarom? Wat kun je beter wel en niet eten? Wat doe je om er zeker van te zijn dat je in slaap valt?

Oplossing 3: Gedachtenmanagement

Wat je zeker niet mag vergeten is dat een belangrijk deel van stress op de werkvloer ontstaat tussen onze oren en daar ook mag worden opgelost. Werknemers bij wie stress heeft geleid tot burn-out, denken voor 80 procent negatief kritisch. De overige 20 procent bestaat uit nutteloos denken en doel-denken. Een training in het managen van je gedachten is daarom zeer zinvol.

Er wordt vaak gedacht dat gedachten ons overkomen. Niets is minder waar. Je kunt je gedachten managen, net als een bedrijf. Wie zijn gedachtenstroom goed in de hand heeft, houdt overzicht, blijft kalm en komt sneller tot oplossingen.

Dit leer je:

  • De geheimen van de taal van het denken
  • Stoppen met piekeren
  • Negatieve statements vervangen door positieve
  • De kracht van je denk-stem inzetten
  • Stoppen met nutteloze en horrorgesprekken met jezelf
  • Doelvragen stellen
  • Besluiten nemen

Tip: In het boek ‘Meester over je gedachten’ van Pieter Frijters lees je alles over het stressvrij  managen van jezelf.

Individueel

Individueel komt de assertiviteitstraining het dichtst in de buurt van SOCIALE ZEKERHEIDSTRAINING.
Voor GEDACHTENMANAGEMENT en de ONDERHOUDSBEURT is groepscoaching een aanrader.
Wens je maximale privacy? Kies dan voor persoonlijke coaching. (Houd rekening met langere wachttijden).

Lees ook:
Wat is MindTuning Boeken van Pieter Frijters

Oplossingen voor Burn-out & Stress

Direct inschrijven

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.