Bel ons

'Ik heb de 'knop' gevonden! Wat een vrijheid'

Blogs

Hoe stop je zo snel mogelijk met piekeren?

piekeren

Maak een piekeragenda!

Piekeren is funest. Het kost tijd, slokt je energie op en leidt nooit tot een oplossing. Piekeronderwerpen zijn bijvoorbeeld je relatie, je werk, je inkomen, je kinderen of een presentatie die je mag geven. Je kunt ook piekeren over de economische crisis, klimaatveranderingen en oorlogen. Piekeren is als een constante draaimolen waarin dezelfde gedachten en vragen eindeloos terugkeren. Zodra je denkt dat je niets aan piekeren kunt doen, vergis je je. Het is een leugen als je jezelf wijst maakt dat je er niets aan kunt veranderen. Het kan wel!

Piekeren als je liefdesverdriet hebt is anders dan als ondernemer piekeren over de prijs van een nieuw product. Nadenken over de gevolgen van een economische crisis, vraagt een andere planning dan wanneer je je hoofd breekt over de reden waarom iemand anders zich op een bepaalde manier gedraagt. Piekeren over de opwarming van de aarde vraagt een andere aanpak dan piekeren over het feit dat de rente weer omhoog gaat. Zakelijke besognes, zoals het vaststellen van een nieuwe prijs voor een product, zal je minder stress opleveren dan een persoonlijk probleem als liefdesverdriet. Maar toch zijn er genoeg ondernemers die ook lang over een prijsbepaling piekeren. Is het te duur? Is het te goedkoop? Is de prijs wel geloofwaardig? Verdien ik zo genoeg?

Piekeren stoppen

Als je je onrustig voelt in je hoofd en last hebt van negatieve gedachten, laat het dan niet doorzeuren. Je bereikt er niets mee. Stop met piekeren en maak een bewuste keuze. Dit doe je door een piekeragenda te maken. Plan iedere dag een moment in waarop je zoveel kunt piekeren als je wilt. Laat het niet langer dan een kwartier duren. Zet een kookwekker, zodat je jezelf niet verliest in het piekeren en je er te lang mee doorgaat. Voordat je het weet is er een uur verstreken. Geef buiten die tijd je negatieve gedachten geen aandacht. Leid jezelf af met het denken aan positieve dingen. Of kijk naar iets waar je vrolijk van wordt. Sla in de tweede week een dag over, in de derde week twee dagen en ga zo door. Binnen twee maanden ben je gestopt met piekeren.

Krachtig besluit

Laat het werken met een piekeragenda een krachtig besluit zijn. Het is definitief. Je staat jezelf niet toe om buiten de agenda te gaan piekeren. Zodra je merkt dat je gedachten tussentijds met je op de loop gaan, maak je deze gedachten niet af. Zeg tegen jezelf: ‘Stop, ander onderwerp’. En kies voor iets positiefs. Als je dat moeilijk vindt, verzin dan bij voorbaat een paar vrolijke onderwerpen waarmee je geest aan de slag kan gaan. Schrijf ze op in een boekje dat je altijd bij je draagt. Zoek er een uit, zodra je in de valkuil van het piekeren dreigt te stappen.

Lees ook:
Wat is MindTuning Boeken van Pieter Frijters

Alle trainingen
AD over Pieter FrijtersAD over Pieter FrijtersLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.