Bel ons

'Bij MindTuning vond ik precies wat ik zocht'

Burn-out & Stress

Is mijn partner burn-out?

Burn-out symptomen, oorzaken en oplossingen

Je hebt al een tijdje in de gaten dat er iets met je partner aan de hand is. Hij of zij is zichzelf niet meer, heeft last van stemmingswisselingen, is prikkelbaar en vaak moe. De interesse in jou wordt minder. De fut voor seks ontbreekt. Het lijkt of je steeds verder uit elkaar groeit. Vooral omdat hij of zij het probleem niet signaleert dat jij overduidelijk waarneemt. Burn-out ligt op de loer.

De man met de hamer

En dan is er opeens ‘de man met de hamer’. Voor jouw partner komt dat moment als een donderslag bij heldere hemel. Van het ene op het andere moment is hij of zij totaal opgebrand en nog maar een schim van zichzelf. Jij voelt je misschien wel schuldig. Je had het toch zien aankomen? Had ik soms…. Als ik nu…. Het trekt een enorme wissel op je relatie.

Natuurlijk wil je je partner helpen. Maar gaat het hier echt om een burn-out? En zo ja, wat kun je dan doen en beter nalaten? De symptomen, oorzaken en oplossingen op een rij.

Verwar burn-out niet met een depressie

Een burn-out is iets anders dan een depressie. Het belangrijke verschil is dat een burn-out een energiestoornis is. Dit ernstige gebrek aan energie kan leiden tot somberheid en lusteloosheid. Een depressie daarentegen is een stemmingsstoornis. De somberheid en het onvermogen om ergens van te genieten hebben niets te maken met geen-energie-hebben.

Een ander belangrijk verschil is dat een depressie zich uit op alle gebieden van het leven, terwijl iemand met een burn-out wel blij kan worden van zaken die niets te maken hebben met het onderwerp waaraan de burn-out gerelateerd is.

Wel willen, maar niet kunnen

Iemand met een burn-out wil wel, maar kan gewoon niet meer. Iemand met een depressie daarentegen zou lichamelijk best kunnen, maar ziet geen toekomst en geniet nergens van.

Herkenbare symptomen

Of je partner inderdaad burn-out is, herken aan je aan een combinatie van de volgende symptomen, waarvan de belangrijkste lichamelijke- en geestelijke uitputting zijn:

  • Stemmingswisselingen
  • Piekeren
  • Het gevoel nergens grip op te hebben
  • Opgejaagd gevoel
  • Slaapproblemen
  • Cynisme
  • Boosheid/ snel prikkelbaar
  • Geen interesse in seks
  • Angst en/ of paniekklachten
  • Oude verslavingen spelen op
  • Niet in staat zijn om probleemsituaties op te lossen
  • Ongeordend gedrag
  • Huilbuien
  • Gebrek aan zelfvertrouwen
  • Concentratieproblemen
  • Lusteloosheid
  • Somberheid
  • Hoofdpijn, maagpijn, pijn in de darmen, duizelingen
  • Geestelijk uitgeput
  • Lichamelijke uitputting

Eigenschappen die vatbaar maken voor burn-out:

Er zijn allerlei redenen waarom mensen burn-out raken. Vaak is het een combinatie van omstandigheden en eigenschappen. Eigenschappen die iemand vatbaar maken om opgebrand te raken zijn:

  • Perfectionisme
  • Geen NEE kunnen zeggen
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Onzekerheid, faalangst, gebrek aan assertiviteit
  • Controledwang/ niet kunnen loslaten
  • Geen grenzen stellen

Gebeurtenissen die kunnen leiden tot burn-out zijn bijvoorbeeld:

  • Het overlijden van een dierbare
  • Zorg voor een dierbare zieke in combinatie met werk
  • Relatieproblemen
  • Reorganisaties op het werk
  • Werkdruk
  • Problemen met leidinggevende of medewerker(s)
  • Ontslag
  • Financiële problemen
  • Slachtoffer zijn van pesten of (seksueel) geweld

Burn-out begrijpen

Als je zelf nooit burn-out bent geweest, is het moeilijk om te begrijpen wat je partner doormaakt. We zijn allemaal wel eens flink moe, of geestelijk niet helemaal in balans. Een goede nachtrust doet dan vaak wonderen. Ook wordt iedereen wel eens geconfronteerd met een probleem en zijn we wel eens boos of prikkelbaar. Zolang dit  geen chronische vorm aanneemt is het niet te vergelijken met wat iemand met een burn-out doorstaat.

Het licht gaat uit

Wie burn-out is, voelt zich totaal uitgewoond, zowel fysiek als emotioneel. En is niet in staat om simpele dingen het hoofd te bieden. Er is geen  sprake meer van oplossend vermogen. De knop gaat om. Je zou het kunnen vergelijken met kortsluiting. Het licht gaat uit, het computerscherm gaat op zwart.

De 4 stadia

Dé burn-out bestaat niet. Want niemand is hetzelfde, iedereen is uniek. De gemene deler is wel dat er één moment is waarop ‘de man met de hamer toeslaat’ en iemand totaal opgebrand is. In de MindTuningpraktijk onderscheiden we 4 stadia:

  • Overspannen zijn (gevarenzone)
  • Burn-out
  • Dubbel burn-out
  • Extreem burn-out

Overspannen zijn

Als je overspannen bent, heb je last van wisselende stemmingen en een opgejaagd gevoel. Dit wordt veroorzaakt door stress en het onvermogen om stressfactoren op te lossen. Overspannenheid komt voor als je tijdelijk geconfronteerd wordt met veel druk.
Voorbeelden daarvan zijn tijdelijke relatieproblemen. De zorg voor een zieke in combinatie met werk. Een te strakke deadline bij een project op het werk, of toenemende werkdruk wegens ziekte van collega’s. De stressfactoren zijn niet blijvend.

Gaat het om chronische stress, waarvan het eind niet in zicht is, en neem je geen stappen om dit te veranderen, dan zit je in de gevarenzone. Je loopt kans om burn-out te raken.

Burn-out

Wie burn-out is, spreekt van dat ene moment waarop kortsluiting ontstaat en je niets meer kunt. Voor de persoon zelf komt dat moment als een donderslag bij heldere hemel. Achteraf ziet iedereen die burn-out is geweest weldegelijk dat er een aanloop is geweest. Zodra het kantelmoment is bereikt, is het klaar. De energie is op. Je bent niet meer in staat om je werk te doen. Vaak is het de eerste dagen niet mogelijk om zelfs maar uit bed te komen. De accu is leeg.

Dubbel burn-out

Dubbel burn-out is de term voor een burn-out gecombineerd met een irreële angst. Dit ontstaat als het moment van totale overload plaatsvindt tijdens bijvoorbeeld een autorit op de snelweg, in een drukke winkelstraat, of halverwege een vergadering.

De lichamelijke sensaties die daarmee gepaard gaan, worden meestal ervaren als doodgaan. Wat volgt is een paniekaanval. De hersenen leggen vanaf dat moment een link tussen de situatie en de immense paniek. Naast het feit dat je burn-out bent, is rijangst, pleinvrees, of bijvoorbeeld sociale angst een feit.

Extreem burn-out

Mensen die extreem burn-out zijn, zijn nergens meer toe in staat. De concentratie is helemaal weg. Een paar regels tekst lezen gaat niet, gesprekken dringen niet door en iets simpels als een kop koffie zetten is nauwelijks te doen. Lange huilbuien kunnen voorkomen, afgewisseld met een totaal gebrek aan interesse voor wat dan ook. De accu laadt niet meer op.

Herstel van burn-out

Hoe lang het duurt voordat je van een burn-out herstelt is een optelsom. Het heeft te maken met het stadium waarin je verkeert, je persoonlijkheid, je verwachtingen, de behandeling die je kiest en de coach of therapeut die je consulteert. Vast staat dat het thuisfront ook een cruciale rol kan spelen.

Welke rol kun je als partner vervullen?

  • Kijk samen naar een behandeling die aanspreekt
    Informeer jezelf goed over welke behandelmethodes er zijn. Verzamel ook ervaringen van anderen. Zet de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende behandelvormen eens goed op een rij. Laat je partner de keuze bepalen.
  • Zorg goed voor jezelf
    Als je partner burn-out is doe je hem of haar een groot plezier als je om te beginnen goed voor jezelf zorgt. Want pas dan kun je ook goed voor de ander zorgen. Behandel jezelf daarom als de belangrijkste persoon in je leven en stimuleer je partner om in relatie tot zichzelf hetzelfde te doen.
  • Betrek de problemen van je partner niet op jezelf
    Als je partner burn-out is, is hij of zij zichzelf niet. Betrek zijn of haar gedrag niet op jezelf en neem het niet persoonlijk. Hiermee zorg je voor stabiliteit en stapelen problemen zich niet verder op. Je vormt zo al een belangrijk deel van de oplossing.
  • Oordeel niet
    Veroordeel je partner niet. Het is vaak goed bedoeld om te zeggen: ‘Je werkte veel te hard, ik heb je toch gewaarschuwd, je moet eens meer aan jezelf denken, of je moet eens leren om ‘nee’ te zeggen’. ‘Moeten’ is iets waar iedereen allergisch voor is. Dat geldt helemaal voor iemand met een burn-out. Bovendien geef je de boodschap dat je partner niet goed genoeg is, of heeft gefaald. Benoem liever waar hij of zij goed in is.
  • Doe leuke dingen die de zintuigen activeren
    Stimuleer je partner om dingen te doen die hij of zij leuk vindt en waarbij de zintuigen worden geactiveerd. Zoals tuinieren, schilderen, koken, sporten.
  • Ga veel naar buiten en beweeg
    Bewegen in de frisse buitenlucht maakt het hoofd leeg en zorgt voor de aanmaak van stofjes in de hersenen die je een goed gevoel geven. Bovendien zorgt het ervoor dat de energie weer gaat stromen. Moedig je partner daarom aan om iedere dag te gaan wandelen of fietsen. Of doe dit samen.

 Oefeningen voor je partner

  • Positieve mindset
    Breng jezelf in een positieve mindset en schrijf dagelijks 3 dingen op waarvoor je dankbaar bent en 1 ding dat goed is gegaan. Houd dit een tijdje vol. Langzaam maar zeker helpt het om je beter te voelen.
  • Wees de baas over je ogen
    Kijk nooit omlaag en vermijd het om te staren. Het brengt je in de piekermodus. Houd je ogen gedurende de dag zo actief mogelijk laat de wereld om je heen tot je doordringen. Het zorgt voor meer ruimte in je lijf.
  • Luisteroefening
    Ga iedere dag even helemaal rechtop een stoel zitten. Breng je ogen iets boven horizontaal en sluit je ogen. Luister 3 minuten naar de meest zachte geluiden die van buiten komen terwijl je even wegdroomt. Voer dit geleidelijk op naar 10 minuten.

Burn-outbehandeling volgens de MindTuning-methode

De MindTuning-methode is een behandelingsmethode die is ontstaan in de praktijk. Ontwikkelaar Pieter Frijters is ervaringsdeskundige. Ooit leed hij zelf aan een dubbele burn-out. Zijn methode is de afgelopen 24 jaar door en door beproefd en verfijnd.

De eerste stap

De eerste belangrijke stap naar herstel van een burn-out is het opsporen en verhelpen van de zintuigelijke ruis in de hersenen. Zodat de helderheid terugkeert in je hoofd en de buitenwereld weer doordringt.

En dan…

Het herstel begint nu op gang te komen. Je leert vervolgens je valkuilen te herkennen, onderliggende oorzaken van je burn-out te begrijpen en in de toekomst voor te blijven. Het is de bedoeling dat je goed bewapend en krachtiger uit je burn-out komt dan je ooit tevoren was.

Wel of geen medicatie?

Hoewel medicatie op de korte termijn klachten kan verlichten, wordt steeds duidelijker dat de nadelige gevolgen van medicatie niet onderschat dienen te worden. Bepaalde oefeningen, en zaken als wandelen, fietsen in de buitenlucht geven energie. En hoe meer energie je krijgt, des te beter je je geestelijk gaat voelen.

Oplossingen voor Burn-out & Stress

Direct inschrijven

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.