Bel ons

'Bij MindTuning vond ik precies wat ik zocht'

Blogs

Goede voornemens?

goede voornemens

5 tips om assertief het nieuwe jaar in te gaan!

Werken aan je assertiviteit is met stip het allerbeste voornemen voor 2016. Niet voldoende assertiviteit zorgt voor stress, negatieve gedachten en emoties. En laten dat nu net de aanjagers zijn van teveel en ongezond eten, niet kunnen stoppen met roken, teveel drinken en geen zin hebben in voldoende beweging.

Tip 1. Houd het bij jezelf

Er is maar 1 ding in het leven dat je kunt veranderen. En dat ben je zelf! Gebrek aan assertiviteit los je niet op door de schuld en de oplossing bij een ander neer te leggen. Als je dat wel doet, stel jij je als een slachtoffer op. En dat is precies één van de kenmerken van mensen die niet assertief zijn. Stap uit je slachtofferrol. Kijk naar wat er werkelijk voor je ligt: een uitdaging om iets nieuws te leren.

Tip 2. Zie jezelf als de belangrijkste persoon

Ben je niet assertief? Dan kun je toch  prima ‘nee’ zeggen. Niet tegen anderen, maar tegen jezelf. Je zegt ‘nee’  tegen je eigen behoeften, wensen en grenzen. Zeg vanaf nu ‘ja’ tegen jezelf. Onderbouw waarom jij de belangrijkste persoon in je leven bent.  Maak een lijstje met zaken die jou gelukkig maken. Maak hier prioriteit nummer 1 van. Het leven is als een spiegel. Als jij jouw behoeften serieus neemt en honoreert, zullen de mensen om je heen dit ook doen.

Tip 3.  Denk oplossingsgericht

Mensen die over je heen lopen, doen dat omdat jij ze dit hebt geleerd. Zodra je anderen toestaat om over jouw grenzen heen te gaan, leer je hen dat het oké is om jou zo te behandelen.  Communiceer voortaan oplossingsgericht. Dat doe je door het woord ‘niet’ te vermijden en resoluut te spreken. Vertel jezelf en anderen  wat je wél wilt. Als jij je mond houdt, geef je de boodschap dat jouw mening er niet toe doet.

Tip 4. Stop met invullen voor een ander

Je weet nooit zeker wat een ander denkt. En er wordt heel wat minder over jou nagedacht en geoordeeld dan je zou denken.  Jij bent het zelf die negatief kritisch door de ogen van een ander naar jezelf kijkt.  Kun je het niet nalaten om in te vullen wat een ander over jou denkt? Laten het dan complimenteuze gedachten zijn. Het geeft je een goed gevoel over jezelf én die ander.

Tip 5. Ontwikkel het lef om te durven kijken

Je manier van kijken bepaalt voor een groot deel hoe jij je voelt. Als je door een autoshowroom loopt, kijk je met interesse naar alle auto’s zonder je af te vragen wat die auto’s van je vinden. Loop je in een koeienstal en is er geen boer of boerin in de buurt, dan kijk je met interesse naar de koeien. Je overdenkt niet wat die koeien misschien van jou vinden. Doe dit ook met mensen en de omgeving. Bekijk ze met interesse. Zo blijf je naar buiten gericht en keer je niet naar binnen waar negatieve gedachten met je op de loop kunnen gaan.

Succes!

Lees ook:
Wat is MindTuning Boeken van Pieter Frijters

Naar alle trainingen
Fit & Gezond over MindTuningFit & Gezond over MindTuningLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.