Bel ons

'Bij MindTuning vond ik precies wat ik zocht'

Blogs

Burn-out bij celebrities – 3 belangrijke tips

Burn-out celebrities

3 tips om uit de gevarenzone te komen

Het is een regelrechte fabel dat burn-out iets is voor slapjanussen. Vaak voelt het wel zo. Raymond van Barneveld verwoordde het onlangs in Metro: ‘Mensen zullen me wel weer een zeikerd vinden’, doelend op het feit dat hij zich al jaren burn-out voelt.

Burn-out is voor ijzervreters

Het tegendeel is waar. Het zijn vaak de rotsen in de branding, de diehards en de ijzervreters bij wie de-man-met-de-hamer toeslaat. Je kunt het vergelijken met het presteren op topniveau in de sport. Zonder de juiste begeleiding, trainingsschema’s, voeding enz. gaat het ‘m niet worden. En raak je ernstig geblesseerd.

Waar het fout gaat

Dit is echter geen reden om topsport als schuldige aan te wijzen en in de ban te doen. Zo is er ook niets mis met hard werken. Tenzij je roofbouw op jezelf pleegt omdat je nergens ‘nee’ tegen kunt zeggen. En je niet doet wat je daadwerkelijk zou willen. Als het leven jou leeft in plaats van andersom, gaat het vroeg of laat fout.

Gebroken been tussen je oren

Burn-out is als een gebroken been tussen je oren. Het been moet worden gezet. Daar heb je een professional voor nodig. Vaak wordt dat vergeten. Een noodverbandje en klaar is Kees. Alles is gefocust op het weer leren lopen. Het bot groeit scheef aan elkaar. Lopen wordt strompelen. Of de breuk herstelt helemaal niet meer. En dan zijn de rapen pas echt gaar.

Koorddansen

Wat ‘Barney’ betreft, is het wachten op de druppel die de emmer doet overlopen. Hij balanceert op een dun koord. Zijn ‘been staat op breken’. En je kunt met een botfractuur nou eenmaal niet koorddansen. Hij zou er goed aan doen de signalen die hij krijgt serieus te nemen en een goede burn-outcoach in de arm te nemen!

Voor alle ‘Barney’s’ in Nederland die zich in de gevarenzone bevinden, 3 nuttige tips!

1 Schrap het woord ‘moeten’

‘Soms heb ik het idee dat ik jaren een burn-out heb, maar daar kan ik niet aan toegeven, want ik MOET doorgaan. Ik kan moeilijk vragen of mijn vrouw en dochter de zaak even een jaartje overnemen’. Deze uitspraak van Van Barneveld is heel herkenbaar. Burn-out zou je ook het moetenvirus kunnen noemen.

Heb je ooit iemand gezien die blij wordt als hij of zij iets moet? Vertelt je partner maar eens dat hij of zij NU je schoenen MOET poetsen. Ruzie in de tent is het gevolg. Toch zeg je honderden keren per dag tegen jezelf dat je iets moet. Moeten leidt tot druk, tot tegenzin, tot boosheid en frustratie: kortom stress. Het legt je immuunsysteem plat, zorgt voor piekeren en depressieve gevoelens.

Alleen het uitbannen van het woord moeten doet al wonderen. Vervang het door mogen, kunnen, willen, gaan. Dat zorgt voor een heel andere emotie en drijfveer.

2. Stop met piekeren en doemdenken

‘Mensen zullen me wel weer een zeikerd vinden’
‘Ik ga wel weer darten vanavond, maar heeft het eigenlijk wel zin?
‘Ik hoop maar dat de rest van de mensen op de dansvloer mij een ontspannen avond gunt.’
‘Voordat ik het weet sta ik dansend op alle social media’
‘Maar dan moet het wel goed gaan’
Zomaar wat uitspraken van Van Barneveld in Metro. Ze vallen allemaal onder de noemer piekeren en doemdenken.

Piekeren is het hebben van gedachten die je geen dienst bewijzen. Negatieve gesprekken in je hoofd zorgen voor onprettige innerlijke filmpjes die je keer op keer opnieuw afspeelt. Je helpt jezelf daarmee steeds verder in de put. Je beleeft negatieve situaties die wellicht niet eens uitkomen. Voor mij zijn negatieve gedachten foute buren. Van die mensen die je je huis niet in laat. Piekergedrag is vreemdgaan met een foute buur. Stop daar dus mee!

3. Zoek en beleef je passie

Barney praat volgens de journalist honderduit over de minder leuke kanten van zijn bestaan als professionele darter. Wie hem aanhoort, heeft het idee dat hij het totaal niet meer naar zijn zin heeft. Toch is er een moment dat de professionele darter weer even enthousiast wordt:

‘Op het moment dat ik op het podium sta, vind ik het heerlijk. Waanzinnig. Maar dan moet het wel goed gaan. Je wilt niet weten hoe ik opbloei tijdens bijvoorbeeld het afgelopen WK toen ik van Van Gerwen en Michael Smith won. Dan zit mijn hele lijf weer vol adrenaline. Dan voel ik dat het er nog in zit.’

De kers en de taart

Ook hierin staat Barney weer niet alleen. Hij geniet van succes. En dat is logisch. Het is ook prima om een doel voor ogen te hebben. Maar zodra je niet meer kunt genieten van het pad naar het doel, is het voorbij. Het is als de kers en de taart. Je hebt niet verloren als je niet wint en de kers aan je neus voorbij gaat. Je hebt pas verloren als je niet meer van de taart kunt genieten, omdat iemand met een vorkje net voor jouw neus de kers er af prikt en in z’n mond steekt.

Een andere mindset kan passie terugbrengen. En neemt de angst voor verliezen weg. Want angst verlamt en belemmert optimaal presteren. Is er echt geen passie meer voor wat je doet? Dan wordt het tijd voor iets heel anders.

Uit de verkeerde trein stappen

Vanzelfsprekend is het niet altijd gemakkelijk om van moeten mogen te maken. En ook niet om piekeren en doemdenken te stoppen en de passie terug te vinden. Maar als je zelf niet aan de noodrem trekt en uit de verkeerde trein stapt, eindig je daar waar je niet wilt zijn. En is de weg terug een veel langere. Gelukkig zijn er talloze coaches die je kunnen helpen. Of je nu burn-out bent of in de gevarenzone verkeert. Soms is het lezen van een zelfhulpboek al voldoende. Het boek ‘Meester over je gedachten’, is wat dat betreft een duidelijk naslagwerk.

Lees ook:
Wat is MindTuning Boeken van Pieter Frijters

Naar trainingen
Flow over MindTuningFlow over MindTuningLees artikel

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.