Bel ons

'Ik voel me nu vrij om iedere uitdaging aan te gaan die ik wil'

Burn-out & Stress

Aanleg voor burn-out

WADDINXVEEN – Aanleg voor burn-out: Niet iedereen wordt burn-out en er zijn genoeg mensen die
de aanleg ervoor missen. Er zijn echter acht profielen van mensen die
er extra gevoelig voor zijn en een grote kans maken om er vroeg of laat mee
in aanraking te komen. Mogelijk dat je jezelf in een of meer profielen herkent.
Het is in dat geval raadzaam om daar je voordeel mee te doen, want voorkomen is
beter dan genezen.

  • Je bent een “gedwongen” perfectionist die carrière wil maken, veel
    verantwoordelijkheidsgevoel heeft en vanwege jouw perfectionisme geen fouten wil
    maken.
  • Je hebt moeite om met veranderingen op het werk om te gaan, zoals een andere chef, ellebogenwerk van anderen, nieuwe verantwoordelijkheden en een te hoge werkdruk. Jouw rechtvaardigheidsgevoel is sterker dan jouw realiteitszin.
  • Je bent iemand die hard werkt en thuis veel spanningen heeft, of een persoonlijk verlies moet verwerken en daar langer dan je lief is in blijft hangen. Je hebt moeite met ontspanning vinden en concentreert je thuis op de problemen in de plaats van op ontspanning.
  • Je hebt een slecht tijdsbesef, stelt alles uit en bent met alles te laat. Daardoor loop je het risico dat belangrijke zaken zich opstapelen en je tenslotte het overzicht verliest.
  • Je kiest in alles voor veiligheid en zekerheid. Er doen zich in jouw leven weinig downs voor, want jouw leven is ingericht om narigheid te voorkomen.
    Je bent voor alles perfect verzekerd, jouw pensioen is veiliggesteld en je neemt met niets enig risico. Wanneer je plots geconfronteerd wordt met onveiligheid zoals morele chantage, bedreigingen, driehoeksverhouding van partner, stalking of nog erger, dan staat jouw leven finaal op zijn kop. Je bent nog te weinig gehard door het leven om dit het hoofd te kunnen bieden.
  • Je voelt je altijd verantwoordelijk voor anderen, je durft nooit nee te zeggen, je hebt moeite om je te uiten, je voelt je gemakkelijk schuldig, je onthoudt alles wat er fout gaat en je blijft eindeloos piekeren. Je wilt graag pleasen. Wordt dat niet gewaardeerd, dan doe je nog harder je best.
  • Je bent uitermate gedreven en je vindt het jammer dat een dag maar 24 uur heeft. Je verzet bergen en je bent in betrekkelijk korte tijd tot grootse dingen in staat. Zelfs tijdens de vakantie wordt de gsm en de laptop meegenomen om nog een aantal zaken te kunnen regelen. Op de golfbaan staat jouw gsm op trilalarm. Je werkt zes dagen per week op dubbele snelheid.
  • Tijdens een vergadering geef je niet gemakkelijk jouw mening. Je staat liever niet op de voorgrond en hebt voortdurend strijd met jezelf omdat je niet durft te zijn zoals je graag wilt zijn. Je barst waarschijnlijk van het talent en de frustratie dat het er niet uitkomt wegens jouw sociale onzekerheid, breekt je op den duur op.

Tips

Ben jij een perfectionist, dan ben je erop gericht wat je NIET wilt; je wilt beslist geen fouten maken. Perfectionisme is een goed streven. Toch maakt jouw “mind” een groot onderscheid. Jouw wens is in dit geval gefixeerd op wat je NIET wilt, waardoor de kans op dubbele controles groot wordt. Het gevolg is dat jouw werkzaamheden worden vertraagd en je veel langer en intensiever moet werken om hetzelfde te bereiken als iemand anders. Het woordje “niet” zou daarom absoluut uit jouw denkstructuur verwijderd dienen te worden. Wanneer ik schrijf: “denk niet aan een olifant”, zie jij meteen een olifant voorbijtrekken. Jouw lijfspreuk mag worden:

Mijn denken en handelen zijn uitsluitend gericht op wat ik wél wil en gaat er toch iets mis dan kan ik ervan leren en alsnog sneller mijn doel bereiken.
of:
Ik doe in alle redelijkheid mijn uiterste best om alles zo goed mogelijk te doen en calculeer in dat ik fouten maak. Deze fouten benut ik om mijn leerproces te versnellen en zo nog beter te worden in de dingen die ik doe”.

Het negatieve perfectionisme wordt afgedwongen door kleine foutjes in jouw onderbewuste belevingswereld. Je bent als het ware gefocust op het voorkomen van de gevolgen van fouten. Er ontstaat dan een tunnelvisie en je verliest het overzicht.

Perfectionisme zoals het hoort

Een Formule 1-coureur is zo’n perfectionist, met als enig doel: “Hoe kan de auto zo goed mogelijk worden afgesteld – hoe rijd ik mijn lijnen – hoe spaar ik mijn banden – hoe kan ik winnen”. Is een Formule 1-coureur een gedwongen perfectionist, dan denkt hij het volgende:

  • Stel je voor dat er olie op de baan ligt en ik zie het niet, wat dan?
  • Ik wil beslist voorkomen dat ik word aangereden door een andere coureur (en
    ziet zichzelf al in het ziekenhuis liggen met een dwarslaesie).
  • Wat als mijn auto tijdens de start stil blijft staan en iedereen op mijn
    auto knalt?
  • Wanneer ik in de bocht een stuurfout maak dan kan ik de winst wel op mijn
    buik schrijven, etc.

Gedwongen perfectionisme komt bij Formule 1-coureurs dus niet voor, want men zou op die wijze nooit tot enige prestatie kunnen komen en waarschijnlijk al in een eerder stadium verongelukken.

Ben jij iemand die voor veiligheid en zekerheid kiest, dan is het zaak dat je leert leven met de enige zekerheid die je in je leven hebt: “leven is pas echt leven vanwege de prettige zekerheid dat alles in dit leven ‘absoluut’ onzeker is”.

Heb je moeite met veranderingen, ben je iemand die hard werkt en thuis veel spanningen heeft, heb je een slecht tijdsbesef, voel jij je altijd verantwoordelijk voor anderenk, ben je uitermate gedreven of geef je niet gemakkelijk jouw mening, dan zijn ook deze risicoprofielen weg te nemen. Je kunt NEE leren zeggen, je sociaal zelfverzekerd voelen, in minder tijd meer leren bereiken, met spanningen leren omgaan, risico’s durven nemen, jouw tijdsbesef veranderen. Met MindTuning™ gaat dat beslist lukken.

Wat is MindTuning boeken van Pieter Frijters

Oplossingen voor Burn-out & Stress

Direct inschrijven

Gratis TIPS ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.